'Ten laste' van vriend, vanaf wanneer extra verdienen?

Sandy.b
Topic Starter
Berichten: 4

'Ten laste' van vriend, vanaf wanneer extra verdienen?

#1 , 06 mar 2019 17:40

Hallo Iedereen

Ik heb een vraagje ivm 'ten laste staan' van je man. Ik weet dat juridisch gezien die term niet bestaat maar ik weet niet hoe ik het anders moet noemen. Onze situatie is de volgende: mijn vriend is ambtenaar en verdient bruto €2710 per maand, ik ben werkloos en heb geen inkomsten (ik ben huismoeder dus heb ook geen werkloosheidsuitkering of andere uitkeringen) en wij hebben een zoontje samen. Onze papieren voor wettelijk samenwonen zijn sinds deze week volledig in orde. Nu had ik gelezen dat mijn vriend minder belastingen zou moeten betalen op zijn loon omdat ik geen inkomsten heb. Maar nu vraag ik mij af hoe zich dit gaat vertalen in de praktijk? Ik veronderstel dat hij maandelijks ongeveer €200 meer bij zijn nettoloon zal krijgen, maar gaat hij dan vanaf volgende maand al meer verdienen? Of komt dat extra nettoloon er pas bij na bijvoorbeeld de eerste gezamelijke belastingaangifte (zo ja, wanneer is dit dan)? Of gaat hij gewoon meer terugtrekken van de belastingen en blijft zijn nettoloon hetzelfde? Ik heb hier allemaal niet zo veel verstand van en online vind ik maar niet het antwoord dat ik zoek.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 mar 2019 18:07

Bij belastingaangifte in 2020 hebben jullie nog een aparte brief. Maar hij moet dan vermelden dat hij sinds dit jaar wettelijk samenwonende is met een partner die minder dan 3200 € inkomen heeft. Hij krijgt dan een verhoogde vrijstelling voor één persoon extra ten laste, wat neerkomt op een verminderde belasting van zo'n 400 € ongeveer.
Het jaar daarop wordt 30 % van zijn inkomen aan u toegekend via huwelijksquotiënt en dat geeft heel wat minder aan belastingen, in orde van 2000 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

TimothyReulp
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee
Locatie: Denmark
Contacteer: Skype Website

#3 , 10 mar 2019 02:37

76 euro voor 2 paarden. Volgend jaar kan het goedkoper via mijn vriend zijn opa. Vond dit eigenlijk al te duur.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 10 mar 2019 06:01

Beste,

In onderstaand artikel vind je al de antwoorden op je vraag.

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwNew ... ISZKyhKiMo

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”