Ja, boekhouders en accountants dienen daar totaal van op de hoogte te zijn én hun klanten daarop te wijzen. Het bewijs dat ze dit gedaan hebben moet bijkomstig blijken uit een geschrift dat ze naar hun klanten daarover stuurden. Geen geschrift = geen bewijs, dus fout van hun kant. Deze fout dient vergoed te worden.Tuurlijk, nog een keer rechtbank erbij als de boekhouder niet mee wil..
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat elke aftrek verantwoord dient te worden. Er moet duidelijk kunnen vastgesteld worden over wat de factuur gaat. De wetgever heeft daarom bepaalde vereisten opgelegd waar een factuur aan moet voldoen om regelmatig te zijn en recht op aftrek te geven. Ik neem aan dat sommigen in het verleden daar iets teveel misbruik van hebben gemaakt, waardoor de Staat er terug een prioriteit van maakt.
En neen, daarvoor moet de betrokken klant niet naar een rechtbank. Zoals ik vermeldde, een schriftelijke klacht bij het Beroepsinstituut van Erkende Boekhouders en Fiscalisten (Uitvoerende Kamer) als het een (erkende) boekhouder was:
http://www.bibf.be/Index.asp?Idx=1977" onclick="window.open(this.href);return false;
of bij het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten (Tuchtcommissie) als het een accountant was :Toezicht op de deontologische regels : het BIBF heeft van de wetgever de opdracht gekregen de deontologische regels uit te werken en toe te zien op een correcte toepassing ervan. Indien u meent dat uw boekhouder(-fiscalist) deze regels niet correct toepast of u heeft een vraag omtrent deze regels, dan kan u steeds contact nemen met het BIBF.
https://www.iec-iab.be/nl/het-beroep/st ... tucht.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
En in het voorkomend geval dat de Uitvoerende Kamer of de Tuchtcommissie dit niet mochten regelen dan kan je een klacht indienen bij de Minister van Middenstand die de bevoegdheid heeft over deze Instituten.Indien de leden van het IAB het reglement van plichtenleer niet naleven, moeten zij zich verantwoorden tegenover een Tuchtcommissie.