In die correctieopgave zitten alle elementen vervat die bij de BTW controle (volgens hen) aan onregelmatigheden vastgesteld werden. Zelfs een eventuele boete wordt er in bepaald. Als je denkt over elementen te beschikken die niet zouden kloppen (ik denk reeds bijvoorbeeld aan die lichte vrachtwagen) dan kan je de correctieopgave ongetekend laten. De administratie zal dan gewoon op basis van dezelfde elementen een afrekening maken.
Niet noodzakelijk. Er kan een bijkomende controle plaatsvinden om andere elementen verder te onderzoeken.
Je dient zelfs niet naar een rechtbank te stappen om je gelijk te halen.
Je zal uiteindelijk altijd naar een rechtbank moeten stappen om je gelijk te halen. Wat je hier post over die fiscale bemiddelingsdienst of federale ombudsman: die gaan zich niet met discussies over het beroepsgebruik van een actief inlaten.
En voor geen enkele van deze stappen mag je een aanpassing krijgen van wat in de originele correctieopgave staat, inclusief de hoogte van de boete en de intresten! Je kan niets verliezen, alleen maar winnen (maar met zekerheid niet bij de BTW controleur, noch de federale bemiddelingsdienst, noch de federale ombudsman)!.
Niet juist. In een correctieopgave wordt heel vaak een verminderde boete toegepast. In een proces verbaal worden altijd de wettelijke boetes toegepast die vaak het dubbele zijn.
De verwerping van het 100% beroepsgebruik van de lichte vrachtwagen lijken mij reeds die 300 euro te zullen overtreffen. Lichte vrachtwagen vereist een inschrijvingsbewijs van dat voertuig dat aangeeft dat het een lichte vrachtwagen betreft, anders is het er geen... .
Het is niet omdat je een lichte vrachtwagen hebt dat er 100% beroepsgebruik is. Sedert een paar jaar dien je dit zelf te bewijzen aan de hand van een kilometeradministratie. Een lichte vracht heeft de 50% beperking niet, maar niets zegt dat het beroepsgebruik bvb maar 85% is.
Ik kan nog een stap toevoegen aan mijn vorig antwoord : bij niet ondertekening en ontvangst van het proces verbaal kan je nog een bezwaar indienen bij de bevoegde provinciale BTW directie (voor dat je naar de fiscale bemiddelingsdienst zou stappen). Als de BTW controleur inderdaad onwettelijk tewerk ging dan kan het eindbedrag aan verschuldigde BTW al een gans pak lager uitvallen.)
Als er een proces verbaal opgesteld wordt, is het niet meer de lokale controleur die dit tekent, maar het diensthoofd. Die weten dikwijls zeer goed waar ze mee bezig zijn. De kans dat de gewestelijke directie het diensthoofd niet volgt is niet bijster groot. Nadien zal u naar de rechtbank moeten, bij niet betaling zal er immers een gemotiveerd dwangbevel uitgeschreven worden dat tevens een uitvoerbare titel is.
Als je dit laatste zou doen en bezwaar zou indienen na niet-ondertekening, vergeet dan absoluut niet te vragen in dit bezwaar van de boete en de intresten te laten vallen. Als je niets vraagt dan passen ze niets aan, als je het expliciet vraagt aan de BTW directeur dan wordt dit nogal eens ingewilligd (als uit je dossier in het verleden geen extemiteiten blijken).
Vooraleer een boete te verminderen zal de gewestelijke directie altijd advies vragen aan ... uw lokale controleur. Dit advies wordt heel vaak gevolgd. U voelt hem al komen ...
Je lijkt mij niets te kunnen verliezen, enkel te winnen toch? Op voorwaarde dat wat je vermeldt inzake onregelmatigheden ook klopt natuurlijk!
Een bijkomend onderzoek, verdubbeling van de boetes en uiteindelijk zelfs een jarenlang onzeker proces ...