belasting op 2de eigendom na erfenis

wanton

Re: belasting op 2de eigendom na erfenis

#16 , 25 mar 2015 11:55

@ sneeuwvlokje : u geeft bij uw belastingaangifte het KI van uw eigen woning aan in code 1100/2100. Het KI van de woning in onverdeeldheid , voor 1/4 in 1106.
Intresten van een hypothecaire lening van voor 2005 in 1146/2146.

Gevolg : intresten werken KI van 1106 weg. Het gedeelte van de intresten dat overblijft wordt verrekend to. het Ki in 1100/2100. Op dat bedrag krijg je een belastingvermindering van 12.5 %.

Wat betreft de onverdeeldheid : indien één eigenaar de verkoopt vordert , gaat de rechter daar op in. Het probleem is dat een verplichte verkoop gewoonlijk heel wat minder opbrengt.
En ja, 72.000 belastingplichtigen hebben dergelijke brief tot regularisering ontvangen. Allemaal waren ze 'vergeten'hun chalet in de Ardennen, hun appartement aan zee, het geërfde huis aan te geven. Dit is een gevolg van het feit dat de bestanden van het Kadaster en de belastingen -eindelijk - gekoppeld zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#17 , 25 mar 2015 20:32

@ sneeuwvlokje : u geeft bij uw belastingaangifte het KI van uw eigen woning aan in code 1100/2100. Het KI van de woning in onverdeeldheid , voor 1/4 in 1106.
Intresten van een hypothecaire lening van voor 2005 in 1146/2146.

Gevolg : intresten werken KI van 1106 weg. Het gedeelte van de intresten dat overblijft wordt verrekend to. het Ki in 1100/2100. Op dat bedrag krijg je een belastingvermindering van 12.5 %.

Wat betreft de onverdeeldheid : indien één eigenaar de verkoopt vordert , gaat de rechter daar op in. Het probleem is dat een verplichte verkoop gewoonlijk heel wat minder opbrengt.
En ja, 72.000 belastingplichtigen hebben dergelijke brief tot regularisering ontvangen. Allemaal waren ze 'vergeten'hun chalet in de Ardennen, hun appartement aan zee, het geërfde huis aan te geven. Dit is een gevolg van het feit dat de bestanden van het Kadaster en de belastingen -eindelijk - gekoppeld zijn.
Inderdaad: al jaar en dag gaven m n (ondertussen) stokoude schoonouders het KI van een buitenverblijf waarop zij het vruchtgebruik hadden en wij de blote eigendom niet aan omdat wij VERKEERDELIJK dat KI declareerden. k Weet dat al jaaaaaren doch nooit iets aan gedaan omdat ons beider marginale aanslagvoeten ,zowat identiek maximaal waren en m n schoonouders stokoud zijn. M n schoonouders hebben begin dit jaar (terecht) een bijbetalende herzieningen cadeau gekregen en wij hebben dus daarna dan daarna deze week ;-) voor de 2 gecorrigeerde aanslagjaren nu de herzieningen voor ons gevraagd aan de fiscus met bijvoeging van alle bewijzen. Maw willen wij nu recupereren wat wij betaalden en wat mijn schoonouders nu moeten bijbetalen omdat wij NOOIT dat KI wegwasten. We zijn al lang hypothecair leningsvrij en betaaldn er dus braaf belasting op. k Ga er van uit dat de fiscus zal volgen in mijn redenering omdat we nooooooit vergeten zijn om dat KI te,declareren. ... Ook onze andere eigendommen werden allemaal altijd correct gedeclareerd.

PS op taxonweb vind ik onze volle eigendommen,terug doch NIET de naakte eigendommen. @ Roharro: what do you think about this? Deze naakte eigendom is al meer dan 10'jaar oud.

wanton

#18 , 26 mar 2015 09:48

Ik dacht dat in minfin enkel de 'fiscale' eigendommen vermeld stonden. Daar hoort idd een blote eigendom niet bij.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro

#19 , 26 mar 2015 12:11

Ik dacht dat in minfin enkel de 'fiscale' eigendommen vermeld stonden. Daar hoort idd een blote eigendom niet bij.
Bij mij staan mijn "naakte" eigendommen daar wel op hoor (zonder vermelding naakt/vrucht/volle eigendom of wat dan ook -
men kan op Minfin dus geen onderscheid zien tussen wat ik in volle eigendom heb en wat in naakte eiegendom).
Maar ik krijg geen aanslagbiljet onroerende voorheffing voor die eigendommen.
Dat gaat steeds naar de vruchtgebruiker.
Ik vermeld van die KI's naakte eigendom uiteraard niet in mijn aangifte.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sirkii

#20 , 26 mar 2015 12:43

Raar. Bij mij op taxonweb dus niet. Enkel de volle eigendommen. Enfin; k Lig er niet van wakker dat de blote eigendommen er niet op vermeld zijn.

roharro

#21 , 26 mar 2015 13:00

Het is in elk geval zo dat de informatie op MyMinfin ivm eigendommen geen betrouwbare basis vormt voor het al dan niet aangeven van de betroffen KI's.
Dat moet men dus uit andere elementen afleiden.
Ook is het niet ontvangen van aanslagbiljet onroerende voorheffing geen bewijs dat men het KI (of een deel ervan) niet zou moeten aangeven:
ingeval van onverdeeldheid ontvangt slechts één mede-eigenaar die aanslag. Maar alle mede-eiegenaars moeten wel hun deel in het KI (volgens eigendomsaandeel) vermelden in hun aangifte.

Het motto is dus: ken je eigendommen + uw aandeel daarin + je "statuut" (vol, naakt of vrucht).

Ik zou wel eens willen weten hoeveel aangiftes van KI's foutief zijn. Kafka vrees ik.
Zelfs de administratie rijdt een scheve schaats met de vereenvoudgde aangiften die ze zelf opstellen, het bewijs uit het ongerijmde dat
de info op MyMinfin voor geen eurocent betrouwbaar is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”