Verkeersbelasting op een onbestaande auto

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Verkeersbelasting op een onbestaande auto

#16 , 19 mar 2015 00:02

Geef u dan eens de wettelijke elementen waarop u uw stelling stoelt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#17 , 19 mar 2015 00:08

Ik vraag me voor de zoveelste keer vandaag af waarom mensen die overtuigd zijn het juiste antwoord te kennen hier toch nog vragen komen stellen....
Leeft er ergens een primitieve stam van 'juridische negationisten" ???
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

FreelancerIT
Topic Starter

#18 , 19 mar 2015 00:11

Ik heb geen stelling, het lijkt mij alleen middeleeuws en ongeloofwaardig dat de DIV niet kan controleren of een auto al dan niet op de schroot belandt.

Kan iemand me trouwens zeggen waar er ergens in de wet staat dat het enkel de nummerplaat is die geldt?

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter

#19 , 19 mar 2015 00:14

Ik beweer niet het juiste antwoord te kennen, ik neem alleen nooit iets zonder slag of stoot aan...

FreelancerIT
Topic Starter

#20 , 19 mar 2015 00:17

Vlaamse Codex Fiscaliteit
Art. 2.2.2.0.1. § 1. De belastingplichtige is degene die een of meer van de voertuigen, vermeld in artikel 2.2.1.0.1, aanwendt voor eigen gebruik of ze exploiteert, hetzij als ze zijn eigendom of persoonlijk bezit zijn, hetzij als hij er bestendig of gewoonlijk over beschikt door huur of andere overeenkomst.
§ 2. De belasting ontstaat ten aanzien van de natuurlijke persoon of rechtspersoon die vermeld is of vermeld moet zijn op het inschrijvingsbewijs zolang een voertuig op naam van die persoon is ingeschreven of ingeschreven moet zijn in het repertorium van het Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid.
Never mind, het staat hier min of meer...

Franciscus

#21 , 19 mar 2015 00:21

hier nog wat info:
Neen dat kan DIV niet en is ook niet hun taak.
Zoals geschreven scorpioen heeft de tekst al gegeven.
Het is de DIENST INSCHRIJVING VOERTUIGEN

En u mag altijd proberen een andere regeling te treffen ... en bij weigering tot betalen in mijn ervaring toch wel wat jaartjes eindigde degelijke zaken voor de rechtbank met als extra een fikse boete bovenop.

hun website : http://www.mobilit.belgium.be/nl/wegver ... chrijving/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mobilit.belgium.be/nl/binari ... 214687.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

FreelancerIT
Topic Starter

#22 , 19 mar 2015 00:36

Wel, zoals gezegd... Ik bel morgen wat rond.

scorpioen

#23 , 19 mar 2015 10:56

In mijn vorige post heb ik de wettekst al weergegeven die bepaalt dat de verkeersbelasting verschuldigd is zolang het voertuig ingeschreven is bij de DIV.

Om de belasting niet te moeten betalen moet men dus een einde stellen aan deze inschrijving.

Dat wordt geregeld door: 20 JULI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen.

Samengevat komt het erop neer dat men de nummerplaat moet terugsturen of, bij verlies of diefstal van de nummerplaat, een attest van aangifte hiervan.

Als een auto op het schroot belandt moet je je nummerplaat terugsturen.
Art. 35 bepaalt wel: Indien na het verstrijken van de gestelde termijn, geen terugzending of teruggave van de kentekenplaat aan voornoemde directie heeft plaatsgehad, kan de leidend ambtenaar of diens gemachtigde tot een ambtshalve schrapping van het inschrijvingsnummer van deze kentekenplaat overgaan.

M.i. voorziet de bepaling niet in een retroactieve schrapping.

Het zal dus niet eenvoudig zijn om iets te ondernemen tegen de invordering van deze belasting. U moet immers tijdig bezwaar indienen tegen de belasting en nog van de DIV een retroactieve schrapping bekomen (die misschien niet mogelijk is).

FreelancerIT
Topic Starter

#24 , 19 mar 2015 13:36

Dat is me ook zo verteld eerder vandaag. Het is mogelijk, maar of het soep de kolen waard is...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”