fiscus maakt geweldige blunder

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

Re: fiscus maakt geweldige blunder

#16 , 13 dec 2012 17:13

ik denk dat Roharro zaken door elkaar haalt. Als hij een juiste" tax on web aangifte" doet, dan komt er geen ambtenaar aan te pas. Dus de tollenaars en de struikrovers in het plaatselijk belastingskantoor hebben GEEN fouten gemaakt. Mogelijks is wel iets fout gelopen met de centrale informatica.
Wat ook raar is, is dat haan hij een tax on web aangifte zou gedaan hebben (zoals hij beweert) dan staat zijn pensioenbedrag reeds op de electronische aangifte, dus de belastingscontroleurs in Lier kunnen hieraan niks wijzigen!!!!
Verder haspelt roharro een" bericht van wijziging van aangifte" (formulier 279) en een aanslagbiljet door elkaar.
Terugbetaling van belastingen gebeuren op het einde van de tweede maand na ontvangst van het aanslagbiljet; dat is dezelfde termijn als hij zou moeten bijbetalen.
Het is ongepast om deze belastingsambtenaren tollenaars en struikrovers te noemen want bij een aangifte tax on web hebben ze GEEN materiele inbreng!!
Zelfs als je via tax-on-web de aangifte ingegeven hebt dan kunnen belastingcontroleurs zéker nog de gegevens van die aangifte aanpassen.

Ik heb het zelf meegemaakt dat voor een serie opeenvolgende jaren er voor dezelfde aangever zaken in de tax-on-web aangifte door de controleur aangepast werden met steeds te hoge belastingafrekeningen tot gevolg.

Uiteindelijk ging ik 2 jaar terug met haar eerstaanwezende inspecteur een hartelijk woordje wisselen. Daar kreeg ik te horen dat deze iets meer dan een jaar later in pensioen zou gaan, ondertussen is dit probleem vanzelf (= tengevolge van pensionering) opgelost.

Als belastingplichtige betalen we boetes voor het minste, bewuste fraude begaan door een controleur dat heeft geen enkel gevolg (tenzij de jaarlijkse aanpassing van de "foutieve" aanpassingen)...
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#17 , 13 dec 2012 17:36

Vandaag is het aanslagbiljet met de correctie toegekomen. Nu klopt het allemaal. Nu is de aanslag in overeenstemming met wat ik had aangegeven via tax-on-web.
Het blijft me toch een raadsel hoe een aangifte via tax-on-web "spontaan" zichzelf wijzigt door er drie fouten in aan te brengen.....(inkomen van man nog eens volledig toevoegen op naam vrouw, aftrek voor dienstencheques verdwenen, wijziging feitelijke gegevens van de belastingsplichtigen)
Hopelijk gebeurt het volgend jaar niet opnieuw.
Ik vraag me af hoeveel mensen - ouderen, enz. - zo bij de neus worden genomen zonder dat ze het zich realiseren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#18 , 13 dec 2012 17:43

Verleden jaar met een zelfs verrichte aangifte op tax on web voor een vriend waren bij de definitieve verrekening de kinderen ten laste verdwenen. Dit terwijl ze in de opgeslagen pdf duidelijk vermeld stonden.

Reclame

jefke007
Berichten: 1816

#19 , 13 dec 2012 19:07

Verleden jaar met een zelfs verrichte aangifte op tax on web voor een vriend waren bij de definitieve verrekening de kinderen ten laste verdwenen. Dit terwijl ze in de opgeslagen pdf duidelijk vermeld stonden.

Ik ken toch iemand die voor een dergelijk gelijkaardige situatie ( 2 kinderen dan maar )

- een bezwaarschrift heeft ingediend
- 6 maanden na het bezwaarschrift naar de fiscale rechtbank is gestapt, wegens nog geen directoriale beslissing

resultaat : aanslag vernietigt , alle voorheffingen teruggekregen MET 7% moratoriumintresten per jaar

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#20 , 13 dec 2012 19:11

Verleden jaar met een zelfs verrichte aangifte op tax on web voor een vriend waren bij de definitieve verrekening de kinderen ten laste verdwenen. Dit terwijl ze in de opgeslagen pdf duidelijk vermeld stonden.
Hier idem. Mijn raadpleegbare aangifte online bewees en bewijst dat ik alles correct heb ingevuld.
Controledienst kon me geen verklaring geven en het eigenaardige aan de zaak is dat hun eerste correctie nog meer fouten genereerde.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007
Berichten: 1816

#21 , 14 dec 2012 08:13

'aangifte via tax-on-web "spontaan" zichzelf wijzigt '

Op het forum hier werd reeds in 2006 vermeld dat dergelijke praktijken kunnen leiden tot de vernietiging van de aanslag door de rechtbank, met teruggave van alle voorheffingen - zonder mogelijkheid tot hertaxatie - en met betaling van 7 % moratoriumintresten per jaar. Er zijn over dit onderwerp al parlementaire vragen gesteld, beslissing van het Grondwettelijk Hof en uitspraken van rechtbanken en rechthoven geweest. De minister antwoord dat "zijn" administratie goed werkt en dat hij geen wetgevende initiatieven wil nemen om dit "gat" in de wetgeving te dichten - dat men door de onkunde van sommige ambtenaren aan elke belasting kan ontsnappen.

[zuivere galspuwerij zonder basis of bewijs op ambtenarij verwijderd.:Vandebos]

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#22 , 14 dec 2012 23:42

Het blijft me toch een raadsel hoe een aangifte via tax-on-web "spontaan" zichzelf wijzigt door er drie fouten in aan te brengen.....(inkomen van man nog eens volledig toevoegen op naam vrouw, aftrek voor dienstencheques verdwenen, wijziging feitelijke gegevens van de belastingsplichtigen)
Hopelijk gebeurt het volgend jaar niet opnieuw.
Ik vraag me af hoeveel mensen - ouderen, enz. - zo bij de neus worden genomen zonder dat ze het zich realiseren.
Als je via tax-on-web kijkt in je lijst, vooraleer het dossier te openen, dan staat er aangegeven op welke datum en door wie de aangifte het laatst geopend werd. Alleszins als dit door een gevolmachtigde geschiedt.

Dergelijke wijzigingen door controleurs kunnen véél te makkelijk gebeuren. Ik zeg steeds -elk jaar opnieuw - bij ontvangst van de berekeningsnota het bedrag te controleren of het overeenstemt met de berekening bij de aangifte én bij de minste afwijking alles na te kijken of te laten nakijken.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#23 , 14 dec 2012 23:44

Verleden jaar met een zelfs verrichte aangifte op tax on web voor een vriend waren bij de definitieve verrekening de kinderen ten laste verdwenen. Dit terwijl ze in de opgeslagen pdf duidelijk vermeld stonden.
Hier idem. Mijn raadpleegbare aangifte online bewees en bewijst dat ik alles correct heb ingevuld.
Controledienst kon me geen verklaring geven en het eigenaardige aan de zaak is dat hun eerste correctie nog meer fouten genereerde.....
In datzelfde dossier waar er jarenlang elk jaar aanpassingen geschiedden aan de aangifte was daar ook de eigenaardigheid dat rechtzettingen meestal het probleem niet (totaal) oplosten. Ik heb in dat dossier kunnen meemaken dat voon één gegeven jaar er meerdere achtereenvolgende aanpassingen en dus meerdere opeenvolgende berekeningsnota nodig waren.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”