Vereenvoudigde boekhouding aangeraden?

BJ81
Topic Starter

Re: Vereenvoudigde boekhouding aangeraden?

#16 , 06 jun 2012 21:47

Dus werken volgens deze schijven:

http://www.belgium.be/nl/belastingen/in ... e_aanslag/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan mijn jaarlijks netto-inkomen berekenen en daarbij mijn netto winst optellen? Dan zou ik normaal gezien net in een hogere schijf terecht komen? (van 40 naar 45%)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#17 , 07 jun 2012 01:32

Klopt maar dan volgens de geindexeerde schijven van het desbetreffende jaar.

De kunst van een bijberoep is hierin kosten opnemen die je anders privé moet dragen. (gsm, internet, telefoon, energie, auto, enz...) zodat het netto belastbaar resultaat uit uw bijberoep (verschil code 1600 en code 1606) minimaal blijft. Zodat hierin al een serieus stuk verdoken (onbelaste) winst voortvloeit.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

BJ81
Topic Starter

#18 , 07 jun 2012 12:22

Ik vermoed dat de 13 & 14de maand ook tot dat inkomen hoort? In dat geval kom ik sowieso in de 45% terecht.

Waarschijnlijk een domme vraag, maar hoe zit het nu met de inbreng van onkosten? Stel ik betaal 100€ privé aan gas per maand, 20% wil ik inbrengen als bedrijfskost. Moet ik dat dan gewoon op het einde van het jaar opgeven op de belastingsbrief (100€*12*20%) en that's it? Lijkt mij te simpel ... Er is erg weinig info te vinden over de praktische kant ...

Reclame

BJ81
Topic Starter

#19 , 10 jun 2012 08:44

Niemand?

KristofKDB

#20 , 10 jun 2012 15:01

13 en 14 maand tellen mee, alsook vakantiegeld. (excl 13.07% rsz-bijdragen)

Onkosten best per factuur bijhouden in een exceloverzicht met verdeelsleutel.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

BJ81
Topic Starter

#21 , 10 jun 2012 20:44

Dus het maakt niet uit dat ik die factuur met mijn privérekening heb betaald?

BJ81
Topic Starter

#22 , 12 jun 2012 08:46

Niemand?

KristofKDB

#23 , 12 jun 2012 10:42

Dit maakt in een eenmanszaak niet uit. (geen scheiding tussen privé vermogen en ondernemingsvermogen)

BJ81
Topic Starter

#24 , 12 jun 2012 20:58

Bedankt, dacht wel dat het zoiets was als eenmanszaak maar ik vond geen zekerheid.

Wat betreft kosten inbrengen: ik zal af en toe mijn auto gebruiken om naar een leverancier te rijden of naar de Nederlandse grens rijden om daar mijn pakketten op de post te doen (bij meerdere pakketten komt dit een stuk goedkoper uit). Dit zullen echter weinig kilometers zijn. Bestaat hier een forfaitair bedrag voor? Want zoiets lijkt mij heel moeilijk om precies te bepalen.

Hetzelfde geld eigenlijk voor het water: kan ik dat inbrengen als kost voor mijn webshop? Want het directe verband tussen mijn webshop en het waterverbruik lijkt me moeilijker te staven dan energie en verwarming ...

KristofKDB

#25 , 12 jun 2012 21:43

Voor eenmanszaken is er geen algemene forfaitaire km-vergoeding . De algemene regel is nl. dat u uw kosten moet bewijzen aan de hand van facturen, ticketjes, enz., zij moeten dus gebaseerd zijn op werkelijke bedragen.
Dit aan de hand van een verdeelsleutel (beroep/privé) en voor een personenwagens steeds beperkt tot 75% van het beroepsgebruik.

Alle kosten die nodig zijn om inkomsten te verkrijgen of te behouden kan je aftrekken als beroepskosten. Als water dit is, is het aftrekbaar.

Tip is de Belasting- en Beleggingsgids van pelckmans, gebruikt deze als leidraad en er kan weinig misgaan. En aftrekbaar als beroepskost....

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”