Contract via een Nederlands bedrijf

FreelancerIT
Topic Starter

Contract via een Nederlands bedrijf

#1 , 09 okt 2025 01:27

Heren,
Dames,

Simpele vraag. :-)

Ik heb een consultancy contract gevonden, de eindklant is een bedrijf in Brussel. Mijn eigenlijke klant, degene aan wie ik factureer, is een bedrijf in Nederland.

Mijn vraag is simpel, moet ik BTW aanrekenen, en zo ja... hoeveel?

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 22 jan 2026 08:51

En geen antwoord op de vraag.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2026 09:06

Lijkt mij nochthans duidelijk. Je factureert aan een Nederlands bedrijf. Hoe zij daarna de rekening presenteren aan de eindklant staat los van jou.

m-pox

#5 , 23 jan 2026 13:24

Voor diensten verricht tussen twee btw-plichtige belastingplichtigen binnen de Europese Unie is de plaats van dienst bepaald overeenkomstig artikel 44 van Richtlijn 2006/112/EG. Aangezien de dienst wordt verricht aan een btw-plichtige onderneming gevestigd in Nederland wordt de plaats van dienst geacht zich in Nederland te bevinden, ongeacht de locatie van de eindklant in België.

De factuur wordt dus opgesteld zonder aanrekening van btw. De btw is verlegd naar de afnemer overeenkomstig artikel 196 van Richtlijn 2006/112/EG. Op de factuur dient verplicht te worden vermeld dat de btw werd verlegd. Zowel uw Belgische btw-nummer van de dienstverrichter als het geldige Nederlandse btw-nummer van de afnemer moeten op de factuur worden opgenomen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”