Verbouwing woning / Kadastraal inkomen

josciscojos
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verbouwing woning / Kadastraal inkomen

#1 , 05 jun 2025 01:17

Lezers,

ik hen mijn gelijkvloerse woning, dewelke huisnummer 159 had, verbouwd. Namelijk van de grote zolderruimte is een appartement gemaakt met 2 slaapkamers.
Zowel het (nieuwe) appartement als mijn gelijkvloerse woning hebben elk hun eigen aparte ingang !!!!
Mijn huisnummer is veranderd van 159 naar 159 00/01 en het appartement heeft huisnummer 159 01/01 gekregen.

Mijn oorspronkelijk kadastraal inkomen was 1500 Euro voor de verbouwing. Na de verbouwing is er een herziening gekomen van het kadastraal inkomen, en is mijn kadastraal inkomen verhoogd naar 2100Euro. Er is dus geen apart kadastraal inkomen toegewezen aan het 'nieuwe' appartement, wat ik eigenlijk verwacht had. Het appartement wordt verhuurd....heeft geen eigen kadastraal inkomen.....dus wat dien ik op te nemen in mijn belastingsaangifte ??? Wat moet ik doen om een apart kadastraal inkomen te krijgen voor het appartement (of wat is er vergeten aan te vragen bij de verbouwing) ? Wat dient er te gebeuren zodat ik het appartement apart van de woning wil verkopen ?

Vriendelijke groeten,
Jos

lukasi

#2 , 05 jun 2025 07:26

Is er een bouwkundige vergunning om de woning op te splitsen van een gezinswoning naar meerdere woonunits ?

Freec

#3 , 05 jun 2025 07:40

Even bellen met de belastingsdienst!

Normaal, als bvb glvl app 60% bedraag van de totale oppervlak, is de verdeling dan 60/40

Maar eens bellen met de belastingsdienst maakt veel duidelijk.

Reclame

Thomas Morus

#4 , 05 jun 2025 11:03

Om 1 van de 2 woongelegenheden apart te verkopen moet het gebouw kadastraal opgesplitst worden. Met splitsingakte.
Nu zijn er wel twee reguliere woongelegenheden maar het gebouw zelf is 1 kadastrale entiteit.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”