BTW nummer vrijstellingsregel gebruiken prive aankopen

Roland7
Topic Starter

BTW nummer vrijstellingsregel gebruiken prive aankopen

#1 , 20 apr 2025 12:26

Ik verhuur 1 garage, en zou dus in principe een BTW nummer nodig hebben, en zou hiervoor kunnen opteren voor de voor de vrijstellingsregeling (huur < 25K per maand).

Op heden heb ik dit btw nummer niet aangevraagd, en schat het nut en risico van deze administratieve fout zeer laag in.

Nu denk ik eraan om tock zo een btw nummer aan te vragen.
Ik ga namelijk mijn huis renoveren en ga hiervoor bouwmaterialen nodig hebben.

Meerdere bouwmateriaalwinkels hier in de buurt geven korting aan professionelen hoger dan aan particulieren, typisch tot 20/25% voor particulieren, 40% voor professionelen.

Om als professioneel ingeschreven te worden is enkel een btw nummer nodig.

Ik zou dit btw nummer dus ook daarvoor gebruiken.
Het zou gaan om minder dan 1000 EURO op een jaar op factuur.

(Voordat iemand het vraagt, ja het is de moeite voor minder dan 1000 EUR 'op factuur', eens je ingeschreven staat als professioneel wordt de korting ook gegeven als je enkel een kassaticket nodig hebt. De echte pros betalen dan meestal contant ...).

Riskeer ik iets van de BTW administratie als ik op mijn BTW nummer gebruik voor privé aankopen van bouwmaterialen < 1000 EUR/jaar?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 apr 2025 13:18

Gaat u die materialen gebruiken voor de garage?

father bis
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2025 09:42

Gaat u die materialen gebruiken voor de garage?
TS gaat dit gebruiken voor de renovatie woning.

Is volgens mij niet koosjer en ontduiking. JF ?

Reclame

peperkoek

#4 , 26 apr 2025 20:18

Ontduiking van wat?

Aan de kassa van de bouwmaterialen betaald hij uit zijn privé, korting wordt verrekend op kasticket en er wordt geen factuur geboekt of btw teruggevorderd bij de klant.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”