Online verkopen als minderjarige.

F86-Sabre
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Online verkopen als minderjarige.

#1 , 24 mar 2025 17:32

Hallo,

Ik ben nu 13 en zou graag een online winkel beginnen (op shopify). Maar ik vrees dat ik daar nog te jong voor ben. Maar kan ik mijn winkel niet laten inschrijven met toestemming van mijn ouders? Of moet ik echt nog wachten tegen ik 18 ben?
Alvast bedankt voor de antwoorden.

LeenW

#2 , 24 mar 2025 17:37

Om volledig zelf te beginnen, moet u inderdaad wachten tot u 18 bent.

Via vennootschap van de ouders kan het inderdaad jonger, maar dan begint de wetgeving op kinderarbeid te spelen, waardoor het sowieso niet kan als 13-jarige.

Stel uzelf ook de vraag in hoeverre u een boekhouding kan voeren, de nodige wettelijk formaliteiten in orde kan maken, etc..

F86-Sabre
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2025 17:52

Hoe oud moet ik dan zijn? Want ik wou beginnen met dropshipping. En is die boekhouding nodig voor een shopify winkel?

Reclame

LeenW

#4 , 24 mar 2025 19:56

Uiteraard is een boekhouding wettelijk verplicht. Dropshipping is boekhoudkundig dan nog vrij ingewikkeld omdat het grensoverschrijdend is. Gewoon ter info, dit zijn de boetes op overtredingen:

De niet-proportionele geldboeten

Deze boeten zijn een vast bedrag. Sinds 1 juli 2012 liggen ze tussen 50 euro en 5.000 euro.

Wettelijke niet-proportionele boeten worden toegepast als de overtreding werd begaan met het oogmerk de belasting te ontduiken. Dan wordt het hoogste bedrag van de voor die overtreding voorziene geldboete verdubbeld, zonder dat deze het bedrag van 5.000 euro per overtreding mag overschrijden.

Verminderde niet-proportionele boeten zijn vaste bedragen bepaald in functie van de aard en van de ernst van de begane overtreding (volgens de schaal in de bijlage van het koninklijk besluit nr. 44 van 9 juli 2012.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”