belastingplichtig met referentieadres

Johntw
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

belastingplichtig met referentieadres

#1 , 18 feb 2025 13:28

Ik werk in Luxemburg en heb een referentieadres bij een natuurlijk persoon in België.
Moet ik een belastingsaangifte indienen in België en ben ik dan belastingsplichtig?

Franciscus

#2 , 18 feb 2025 17:29

Op een referentieadres krijgt u gewoon uw post.
Waar verblijft u (ingeschreven) en wat is nationaliteit van uw werkgever.

Reclame

Johntw
Topic Starter

#4 , 23 feb 2025 13:11

Op een referentieadres krijgt u gewoon uw post.
Waar verblijft u (ingeschreven) en wat is nationaliteit van uw werkgever.
Ik verblijf op een schip, de firma van mijn werkgever is Luxemburgs, we zijn ingeschreven onder een luxemburgs sociaal secretariaat

Marcus Aurelius

#5 , 23 feb 2025 15:12

Het antwoord is heel simpel: Het Belgisch-Luxemburgs dubbelbelastingverdrag stelt dat beroepsinkomsten van een werknemer in principe belastbaar zijn in het land waar de werkzaamheid wordt uitgeoefend (de 'werkstaat', in dit geval Luxemburg). Het woonland is in dit enkel bevoegd voor eventuele gemeentebelastingen. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadmin/u ... 102024.pdf. Je betaalt gemeentebelastingen waar je fiscale woonplaats is.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Johntw
Topic Starter

#6 , 23 feb 2025 16:49

Het antwoord is heel simpel: Het Belgisch-Luxemburgs dubbelbelastingverdrag stelt dat beroepsinkomsten van een werknemer in principe belastbaar zijn in het land waar de werkzaamheid wordt uitgeoefend (de 'werkstaat', in dit geval Luxemburg). Het woonland is in dit enkel bevoegd voor eventuele gemeentebelastingen. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadmin/u ... 102024.pdf. Je betaalt gemeentebelastingen waar je fiscale woonplaats is.
Dat dachten wij dus ook...
Nu wil de Belgische belastingsdienst alsnog belastingen over mijn inkomsten ontvangen omdat we mijn inkomsten niet aangaven in België terwijl ik hier niet eens woon...

Marcus Aurelius

#7 , 23 feb 2025 17:49

Als u in Luxemburg woont, moet u zich met uw inschrijving in Luxemburg in orde stellen. Woont u in België, dan moet u een aangifte doen en de verschuldigde gemeentebelasting betalen. Woont u niet in België, dan moet u zich in orde stellen in het land waar u wel woont. Misschien eens lezen: https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web ... entieadres.
U moet dan ook een aangifte doen in het land van het referentieadres.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”