Kadastraal inkomen tweede woning

finchy
Topic Starter
Berichten: 16

Kadastraal inkomen tweede woning

#1 , 25 mei 2024 11:59

Hoi iedereen

In 2021 hebben ik en mijn zus het huis van onze moeder geschonken gekregen. We hebben dit gekregen in volle eigendom en vanaf dan moesten wij ook de onroerende voorheffing betalen. Nu merk ik al twee jaar op rij dat er bij code 1106 (inkomsten van Belgische en buitenlandse oorsprong - gebouwen) een bedrag ingevuld staat. Dit is het kadastraal inkomen van die woning. Even nog melden dat mijn moeder bij de notaris wel bedongen had dat ze er mag blijven wonen totdat ze sterft of naar een woonzorgcentrum zou gaan.

Nu is mijn vraag: klopt dat dus dat als ik het huis geschonken heb gekregen in volle eigendom, ik ook de belastingen erop moet betalen (de helft natuurlijk, mijn zus de andere helft)? Er zit mij namelijk iets in mijn hoofd van vruchtgebruik, maar ik vind het niet online...

Thomas_A
Berichten: 2458
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mei 2024 12:13

Wanneer in 2021? Regels over welke kosten voor vruchtgebruiker en blote eigenaar zijn, zijn verandert voor schenkingen na 1 september 2021.

Geen idee of dit ook voor belastingen is, alleszins wel voor herstellingen.

Nu is het alleszins zo dat de vruchtgebruiker instaat voor de roerende voorheffing. Hier kan wel van afgeweken worden in de schenkingsakte.

basejumper
Berichten: 4686
Locatie: Diest

#3 , 25 mei 2024 15:59

Beste

Als volle eigenaar komt het kadastrale inkomen inderdaad bij u terecht. Waarschijnlijk heeft uw moeder een recht van bewoning laten opnemen ipv vruchtgebruik...Fiscus baseert zich op de akte en indien er vruchtgebruik was, zou KI niet bij u staan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

wanton
Berichten: 9920
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 25 mei 2024 19:50

Altijd stom dat in zo'n geval de schenking gebeurt voor 'volle' eigendom. Behoud van vruchtgebruik zou altijd beter zijn geweest.

Wie heeft vorig jaar het aanslagbiljet onroerende voorheffing ontvangen? Moeder of (één van) jullie beiden?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

finchy
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 26 mei 2024 16:00

Mijn moeder heeft inderdaad het "recht van bewoning" laten opnemen. Ik denk dus dat het allemaal wel correct is. Wij hebben trouwens vorig jaar ook al het aanslagbiljet onroerende voorheffing ontvangen.

Nog een vraagje: waarom zou behoud van vruchtgebruik beter zijn geweest dan volle eigendom? En dan bedoel ik los van het feit dat bij volle eigendom de begiftigden de belastingen dienen te betalen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”