belasting op pensioen

angel62
Topic Starter

belasting op pensioen

#1 , 20 jan 2010 18:27

beste
ik heb sinds 01/ 2009 mijn weduwepensioen terug na scheiding
het gaat om een bedrag van 1030.50€ per maand
moet ik hier belasting op betalen

alvast bedankt voor uw info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 jan 2010 18:47

beste
ik heb sinds 01/ 2009 mijn weduwepensioen terug na scheiding
het gaat om een bedrag van 1030.50€ per maand
moet ik hier belasting op betalen

alvast bedankt voor uw info
Als het belastbaar bedrag van uw pensioen (dit is het brutobedrag verminderd met de niet-belastbare uitkeringen en de sociale bijdragen) hoger ligt dan een vastgesteld minimum wordt er maandelijks bedrijfsvoorheffing ingehouden. U moet uw pensioeninkomsten ook aangeven in de jaarlijkse belastingaangifte. Daar worden ze samengeteld met eventuele andere inkomsten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mathieu Rutten

#3 , 20 jan 2010 19:48

Geachte,

Op een bedrag van 1030,50 euro per maand zijn er geen inhoudingen verschuldigd, noch een inhouding ziv-bijdrage, noch een inhouding solidariteitsbijdrage, noch bedrijfsvoorheffing. Met andere woorden, uw bruto-bedrag is geiljk aan uw netto-bedrag. Indien u nog een toegelaten activiteit uitoefent, zal u uiteraard wel belastingen moeten betalen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

angel62
Topic Starter

#4 , 20 jan 2010 22:31

dank u voor beide antwoorden
ik heb buiten mijn pensioen geen ander inkomen
wel een eigen huis dat betaald is
wigstatuut

dus een overlijdens verzekering en eventueel dienstenchecks kunnen ook niet afgetrokken als je geen belasting moet betalen?

Mathieu Rutten

#5 , 20 jan 2010 22:50

Geachte,

04/11/09 - Wetgeving belastingskrediet voor dienstencheques bij lage inkomens

Dienstencheques : fiscale aftrekbaarheid voor sommigen, terugbetaalbaar belastingkrediet voor anderen (lage inkomens). De grootste aantrekkingskracht van de dienstencheques ligt in het feit dat ze het bedrag van de verschuldigde belasting verlagen. In werkelijkheid bevoordeelde deze maatregel belastingplichtigen die belastingen betalen.

Als antwoord op het bezwaar van discriminatie ten aanzien van de bescheiden inkomens (in werkelijkheid degenen waarvoor het genot van de verhoging van de belastingvrije som bedoeld is) heeft de wetgever in het aan de belastingvermindering gewijde deel een artikel 156bis ingelast.

Deze bepaling zet de belastingvermindering om in een belastingkrediet wanneer de inkomsten van de gebruiker van de dienstencheques niet boven een welbepaald bedrag uitkomen. Dat belastingkrediet zal aan de belastingplichtige worden teruggestort met een jaar vertraging (dus moeten de kleine belastingbetalers die sommen wel voorschieten...). De maatregel treedt in werking voor het aanslagjaar 2009.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

angel62
Topic Starter

#6 , 20 jan 2010 23:04

dank u wel mr Rutten

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”