Appartement in vennootschap

JurgenVB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Appartement in vennootschap

#1 , 15 mar 2023 18:11

Een handelsvennootschap is eigenaar van een appartement dat het niet verhuurd, maar ter gratis beschikking stelt van klanten en leveranciers die hier af en toe in verblijven.
1. Indien aankopen van meubelen en andere zaken : Kosten voor onderneming en BTW aftrekbaar?
2. Enig voordeel alle aard mocht deze bestuurder van vennootschap die in het buitenland woont, hier een 20 tal dagen per jaar maximum in verblijven?

Nicolas90
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mar 2023 15:26

Deze kosten zijn (in principe) aftrekbaar voor de vennootschap. Deze aftrekbaarheid is evenwel geen automatisme (de kans is groot dat dit bij een controle onder de loep genomen zal worden). De vennootschap kan de kosten met betrekking tot het onroerend goed slechts fiscaal aftrekken als ze kan aantonen dat de kosten worden gemaakt om belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden, of nog, voor zover de kosten zijn gemaakt in het eigen belang van de vennootschap en dus niet in het enkele belang van de bedrijfsleider. Een goede bewijsvoering is hier fundamenteel.
Een veel gebruikte manier om dit bewijs te leveren is bv. door een bijkomend hoofddoel in de statuten van uw vennootschap te vermelden (m.b.t. beheer van onroerend goed). Mocht de controleur de kosten van de woning toch nog verwerpen, dan kan u nog steeds beroep doen op de zogenaamde bezoldingstheorie. Hier ga ik voorlopig niet verder op in, gezien dit mij te ver zou leiden..

BTW zal niet aftrekbaar zijn gezien de gemaakte kosten geen verband houden met een belastbare handeling.

Vanaf één dag privégebruik dient er in principe een voordeel alle aard aangerekend te worden. U mag het VAA prorateren op dagbasis.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2023 07:43

Ik snap VAA als de buitenlandse zaakvoerder hier privé in verblijft, maar toch niet wanneer hij voor het bedrijf in België is?

Er wordt toch ook geen VAA gerekend wanneer hij dan op hotel zou verblijven waarbij de vennootschap de factuur betaalt.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”