#4 , 15 feb 2023 23:15
Een correcte factuur, met vermelding van het BTW nummer van de zaak, is voornamelijk van belang voor BTW doeleinden (om de BTW aftrek veilig te stellen). Bij een fiscale controle zou men kunnen stellen dat de BTW niet in aftrek mag genomen worden gezien de factuur het BTW nummer van de zaak niet vermeld. Er geldt zoiets als het ‘substance over form’ principe waarbij de BTW aftrek niet zomaar geweigerd mag worden bij onregelmatige facturen, maar veiligheidshalve en om discussies bij een eventuele controle te vermijden zou ik de facturen toch op de zaak zetten.
Om de facturen af te trekken als kost in de inkomstenbelasting maakt een factuur (met specifieke vermelding van het BTW nummer) minder uit. In de inkomstenbelasting moet het beroepskarakter bewezen kunnen worden en dat kan ook via andere middelen dan een factuur. In uw geval, indien u kan aantonen dat 17% van jullie woning (wellicht bepaald o.b.v. oppervlakte) gebruikt wordt als kantoor lijkt mij dit OK.
Wie de factuur betaald is eender. In een eenmanszaak, indien uw echtgenote werkt via een eenmanszaak, is er geen onderscheid tussen jullie privé vermogen en dat van de zaak. Van waar de facturen worden betaald maakt dus niet uit. Werkt uw echtgenote via een vennootschap kan dit ook nog zeker privé betaald worden. Dan zal de vennootschap een schuld hebben aan uw echtgenote privé voor het beroepsmatig gedeelte van de factuur en moet dit vanuit de vennootschap terugbetaald worden.