lange termijnsparen

Raphaelh
Topic Starter
Berichten: 32

lange termijnsparen

#1 , 19 jan 2022 17:12

De vervaldag van mijn contract is 12 december 2022 kan ik dit jaar nog storten met belastingvermindering ?
Dan u wel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 19 jan 2022 21:55

Neen. Want in essentie zal u de premie die u in 2022 stort ook in 2022 opvragen. Dus een plus en een min operatie in hetzelfde kalenderjaar met als netto saldo voor het kalenderjaar gelijk aan nul
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

edc1
Berichten: 50

#3 , 20 jan 2022 09:32

Als je belastingaftrek > 15% loont het volgens mij wel de moeite.

Reclame

etienne1948
Berichten: 33

#4 , 20 jan 2022 14:34

u wordt dit jaar waarschijnlijk 65 j?

u kan voor uw geboortedatum wel een nieuw contract afsluiten voor minimum 10 j, maar u moet wel berekenen als u in pensioen bent of u nog fiscaal voordeel doet. Voor de berekeningen zijn er nu nog te weinig gegevens, kan u deze doorgeven ?

Raphaelh
Topic Starter
Berichten: 32

#5 , 21 jan 2022 11:53

Ik ben de 65 al voorbij Het is een contract dat aangegaan is voor mijn 65.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 21 jan 2022 19:20

Neen. Want in essentie zal u de premie die u in 2022 stort ook in 2022 opvragen. Dus een plus en een min operatie in hetzelfde kalenderjaar met als netto saldo voor het kalenderjaar gelijk aan nul

Dat hangt o.a. van het contract af, maar ik ken mensen die bv. wat ze storten bijna onmiddellijk terug afhalen ( een contract tot 99 jaar ) , en het blijft zelfs dan nog fiscaal afrekbaar.
een van de vele voorwaarden is dat

je minstens 10 jaar reeds moet gespaard heb
er reeds een taxatie geweest moet zijn, meestal op 60 jarige leeftijd
( mogelijk een niet bedoelde hiaat in de wetgeving)
Het is bij een belgische verzekering die bijna op de fles is gegaan onlangs

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”