Woning Spanje

Romain 1960
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Woning Spanje

#1 , 17 jan 2022 15:01

Recent hebben wij (mijn vrouw en ik) een woning aangekocht in Tenerife. Ik ging hiervoor geen lening aan.

Ik stel mij de vraag of het verstandig is om deze tweede woning aan te geven?
Ik heb (voorlopig) nog geen huurinkomsten uit de (eventuele) verhuur van de woning.
Zou het nu al interessant zijn om deze woning aan te geven?
In Noord-Limburg hebben wij ook een bouwgrond liggen waarop we ook een woning plannen te bouwen in de toekomst.
Is het beter dan om af te wachten of toch niet?
Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 17 jan 2022 16:35

Je moet hoedanook die woning aangeven in België. Er zijn uitwisselingsakkoorden tussen Spanje en België. Regels voor fiskale impact in België zijn complex …. Uit te zoeken.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 17 jan 2022 16:42

Je moet hoedanook die woning aangeven in België. Er zijn uitwisselingsakkoorden tussen Spanje en België. Regels voor fiskale impact in België zijn complex …. Uit te zoeken.
:oops: :roll: Blijft natuurlijk ook de vraag of en hoe de gebruikte gelden reeds ergens aangegeven zijn aan onze tollenaars.

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 18 jan 2022 12:01

Dat is geen kwestie van kiezen. De eigendom van een onroerend goed moet aangegeven worden (maar maak je vooral geen illusies, de diensten weten het al lang voordat je het aangeeft). Voor eerder verworven woningen moest er een expliciete aangifte gebeuren in 2021 op straffe van hoge boetes. Wat de fiscale impact zal zijn vanaf aangiftejaar 2022 is nog onduidelijk.

In Spanje heb je drie soorten belasting op onroerend goed: IBI (wat wij kennen als onroerende voorheffing), belasting op de verhuurde periodes (aangifte en betaling per kwartaal, maar nog niet van toepassing indien niet verhuurd) en belasting op de niet-verhuurde periodes (jaarlijks).
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

etienne1948
Berichten: 33

#5 , 20 jan 2022 14:36

wees gerust, de aangifte van een eigendom in het buitenland heeft maar een kleine impact op de te betalen personenbelasting en hangt ook nog af van uw inkomen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”