Geavanceerde vraag over cadeaubonnen

Pogex
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

Geavanceerde vraag over cadeaubonnen

#1 , 16 dec 2021 02:14

Beste

Binnen enkele maanden lanceer ik een online platform (in deze post, louter ter voorbeeld, platform.be genoemd) waarop handelaars zich kunnen inschrijven om via mijn platform online cadeaubonnen te verkopen.
Nu heb ik enkele vragen over hoe dit precies zit met de BTW, overige belasting en boekhouding.

Ik ga een voorbeeldscenario uittypen, en na elke paragraaf tussendoor wat vragen stellen.

Het zou zeer geapprecieerd zijn als iemand de vragen genummerd van 1 - 14 ook per nummer zou kunnen beantwoorden!

Voorbeeld
Bob koopt via platform.be een cadeaubon bij Het Bloemenwinkeltje voor 50,00 EUR.
Bij deze aankoop komt er voor Bob ook nog eens een standaard transactiekost van 1,00 EUR bij. Zijn volledige uitbestede bedrag is dus 51,00.


1) Als ik het goed heb, geldt op de verkoop van een cadeaubon 21% BTW. Als de bon wordt gebruikt kan deze BTW gerecupereerd worden. Maar wie is op dit moment BTW verschuldigd? Het Bloemenwinkeltje omdat het hun cadeaubon is, of platform.be omdat het via dat platform verkocht is?
2) platform.be wil Bob een geautomatiseerde mail sturen met de factuur van zijn aankoop. Hoe zou deze factuur eruit moeten zien?
-------------------------------------------------
Factuur voor Bob
-------------------------------------------------
Aankoop cadeaubon: 50,00 EUR
Transactiekost: 1,00 EUR
BTW: ???
Totaal: 51,00 EUR ??
-------------------------------------------------
Wat moet ik invullen bij BTW? Moet ik 21% aftrekken van 51,00 EUR en dat als "aankoop" zetten? Of gewoon 21% van 51,00 EUR optellen en dat als totaal zetten? Dat klopt toch niet, want Bob heeft maar 51 betaald?
Dit is verwarrend. Of is een factuur niet mogelijk maar enkel een aankoopbewijs?


Bob is blij met zijn nieuwe cadeaubon. Het Bloemenwinkeltje en platform.be hebben wel
afgesproken dat Het Bloemenwinkeltje 10% commissie moet betalen aan platform.be op elke bon die ze via dat platform verkopen.

Platform.be stelt de volgende factuur op voor Het Bloemenwinkeltje:
-------------------------------------------------
Factuur voor Het Bloemenwinkeltje
-------------------------------------------------
Commissie verkoop cadeaubon: 5,00 EUR
BTW: 1,05 EUR
Totaal: 6,05 EUR
-------------------------------------------------
3) Klopt deze factuur voor Het Bloemenwinkeltje dat platform.be heeft verzonden?
4) Platform.be gebruikt de commissie die Het Bloemenwinkeltje betaald om het platform online te houden en aan verscheidene handelaars aan te bieden. Het Bloemenwinkeltje kan deze kost inschrijven in de boekhouding als Diensten en Diverse goederen.
6) De BTW die platform.be aanrekent bij deze factuur moet Het Bloemenwinkeltje betalen, maar kunnen ze volledig terugtrekken van de belasting?


Ook Het Bloemenwinkeltje is blij dat ze een cadeaubon verkocht hebben. Ze willen deze verkoop echter direct inboeken in hun boekhouding, hoe doen zit dit?
7) Op welke rekening moet Het Bloemenwinkeltje de verkoop van hun cadeaubon boeken? Is dat omzet, of korte termijnschuld?
8) Welk bedrag moeten ze boeken? Het bedrag van de cadeaubon, of het bedrag minus de commissie die ze aan platform.be hebben betaald?

Bob komt een maand later binnen bij Het Bloemenwinkeltje en gebruikt zijn volledige cadeaubon. Wat moet Het Bloemenwinkeltje nu inboeken?
9) Moet Het Bloemenwinkeltje het bedrag van de cadeaubon gewoon aftrekken van de rekening korte termijnschuld en optellen bij omzet in de boekhouding?

An heeft op exact hetzelfde moment als Bob ook een cadeaubon van 50,00 EUR gekocht van Het Bloemenwinkeltje via platform.be. An heeft na een jaar de bon echter nog niet gebruikt en is zelfs vergeten dat ze deze heeft. Met als gevolg dat de bon zijn vervaldatum overschrijdt. Het speciale aan deze situatie is dat Het Bloemenwinkeltje en platform.be hebben afgesproken dat Het Bloemenwinkeltje 50% commissie betaald op cadeaubonnen die niet gebruikt worden en dus vervallen.

platform.be verstuurd de volgende factuur naar Het Bloemenwinkeltje.
-------------------------------------------------------------------------------
Factuur voor Het Bloemenwinkeltje
-------------------------------------------------------------------------------
Commissie verkoop vervallen cadeaubon: 20,00 EUR*
BTW: 4,2 EUR
Totaal: 24,2 EUR
-------------------------------------------------------------------------------

*(Er is al 10% oftewel 5,00 EUR betaald bij de commissie die direct na de aankoop aangerekend wordt door platform.be).
10) Klopt deze factuur die platform.be verstuurd naar Het Bloemenwinkeltje?
11) Het Bloemenwinkeltje kan opnieuw deze commissie inschrijven als Diensten en Diverse goederen en de volledige BTW terugtrekken.
12) Van een cadeaubon die niet gebruikt wordt kan de BTW niet gerecupereerd worden. Bruto had het Bloemenwinkeltje - na het terugtrekken van de BTW op de betaalde commissies aan platform.be - een opbrengst van 70,00 EUR.
  • 45,00 EUR van de cadeaubon van Bob, die gebruikt is (10% commissie aan platform.be).
  • 25,00 EUR van de cadeaubon van An, die niet gebruikt is (50% commissie aan platform.be voor niet-gebruikte cadeaubonnen).
Maar er moet echter nog 21% afgetrokken worden van de opbrengst van An's cadeaubon, want van een ongebruikte cadeaubon kan de BTW niet gerecupereerd worden. Het Bloemenwinkeltje's opbrengst van de cadeaubonnen komt uiteindelijk dus op 64,75 EUR (45,00 EUR + 19,75 EUR).

Ook platform.be bekijkt even wat de opbrengsten zijn voor hem na de verkoop van deze cadeaubonnen. Zonder de 'opbrengsten' van de BTW die de handelaars moeten betalen (maar ook direct kunnen terugvorderen) mee te rekenen, komt platform.be op 32,00 EUR.
  • 5,00 EUR van de commissie van Bob's cadeaubon.
  • 25,00 EUR van de commissie van An's cadeaubon (niet gebruikte cadeaubon = 50% commissie).
  • 2x 1,00 EUR transactiekosten bij de aankoop van een cadeaubon op het platform.


13) Klopt dit?
14) Is er nog iets wat ik moet weten? Of heb ik iets over het hoofd gezien?

Ik wil je alvast HARTELIJK bedanken om deze zeer uitgebreide - en niet makkelijk te volgen vraag - te hebben gelezen! Ik hoop met het platform dat ik ga lanceren een positieve impact te hebben op kleinere lokale zaakjes die niet de (marketing)budgetten om online de kracht van cadeaubonnen in te zetten. Met uw antwoord hoop ik dat te doen op een zo correct mogelijke manier.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pogex
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2022 05:13

Zou iemand deze vraag kunnen beantwoorden? Bedankt!

eylis
Berichten: 8825

#3 , 07 jan 2022 09:23

U neemt best contact op met een fiscaal deskundige. Bij het opstarten van een zelfstandige activiteit vindt u ook veel info via het ondernemersloket:

https://www.securex.be/nl/starten-als-z ... i0QAvD_BwE

Reclame

LeenW
Berichten: 12770

#4 , 07 jan 2022 09:36

Meestal werken cadeaubons tussen 3 partijen als volgt:

1) De klant koopt een cadeaubon bij een platform, dit is exclusief btw aangezien het tarief nog niet te bepalen valt.
2) De cadeaubon wordt omgezet bij de detailhandelaar, hier wordt het btw-percentage bepaald
3) De detailhandelaar factureert dit aan de het platform volgens deze btw-tarieven
4) Platform factureert een commissie aan de detailhandel



Voor het overige kan ik u Circulaire nr. 121 van 2020 aanraden als verplichte lectuur in deze materie


Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”