Boete laattijdig doorsturen BTW verbouwing

Hildem
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Boete laattijdig doorsturen BTW verbouwing

#1 , 25 nov 2021 23:29

Hey,

Even een vraagje: we hebben in 2020 een zwembad geplaatst, en kregen hiervoor een brief van de FOD ihkv BTW controle.
We zijn dat helemaal vergeten door te sturen (zoooo stom van ons - ik weet het!) en hebben nu een brief gekregen dat we 1000 eur boete moeten betalen. We kunnen blijkbaar wel beroep aantekenen of een verzoek tot kwijtschelding indienen, maar ik snap totaal niet onder welke rubriek die boete nu valt… proportioneel of niet proportioneel, nieuwe boetebeleid of niet, kunnen we hier nog ‘ter goeder trouw’ inroepen of niet? … kortom, ik heb eigenlijk geen idee hoe we aan zo een verzoek tot kwijtschelding moeten beginnen. Iemand hier die daarmee kan helpen? En iemand een idee of we überhaupt kans maken om die boete alsnog te ontlopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1140

#2 , 26 nov 2021 08:29

Dit zwembad is geplaatst VOOR een firma of prive?
Dit zwembad is DOOR jezelf geplaatst of door een aannemer met ondernemingsnummer?
En wat moest u dan juist doorsturen ?
En was dit dan naar aanleiding van een bijkomende vraag van BTWcontrole ?

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 26 nov 2021 08:45

Ik vermoed een gewone vraag om inlichtingen? U kan altijd een verzoekschrift indienen, maar dat zou ik dan pas na de afloop van de controle doen, zodat de controleur heeft vastgesteld dat u na deze misser steeds goed heeft meegewerkt met de controle.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 nov 2021 12:13

Misschien 6% BTW toegepast ipv 21% zwembaden en tuinafsluitingen altijd 21% BTW

Of in TS een bedrijf heeft het zwembad op kosten van het bedrijf aangelegd of fiscaal aftrekbaar gemaakt ?
Is slechts in zeer weinige gevallen mogelijk.
Nadere info omtrent inhoud brief BTW nodig.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 26 nov 2021 14:03

Alles in de tuin valt onder 21 percent BTW. Ook als huis en tuin eeuwenoud zijn.
Als mijn tuinman het gras komt maaien moet hij op de factuur 21 percent BTW aanrekenen.
Ik betaal dat ootmoedig omdat ik me door mijn voormalig beroep best geen fantasietjes veroorloof om uit de schijnwerpers te blijven.
Maar het zal niet verbazen dat het merendeel van mijn buurtbewoners nooit een factuur vraagt voor dergelijke werk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lukasi
Berichten: 1140

#6 , 26 nov 2021 16:21

Alles in de tuin valt onder 21 percent BTW. Ook als huis en tuin eeuwenoud zijn.
Als mijn tuinman het gras komt maaien moet hij op de factuur 21 percent BTW aanrekenen.
Ik betaal dat ootmoedig omdat ik me door mijn voormalig beroep best geen fantasietjes veroorloof om uit de schijnwerpers te blijven.
Maar het zal niet verbazen dat het merendeel van mijn buurtbewoners nooit een factuur vraagt voor dergelijke werk.
Niet helemaal correct.
Werken kunnen aan 6% als : zie voorwaarden werken woning aan 6%
Plantgoed is altijd aan 6% , de werkuren is wel aan 21%
Terras grenzend aan de woning en de voorwaarden voor werken aan 6% aan de woning zijn vervuld ? Dan terras ook aan 6%
Het terras achterin de tuin (niet grenzend aan de woning) is 21%
Tuinverlichting ingebouwd in een terras waarbij je moet breken om deze terug weg te halen ? 6%
tuinverlichting opgebouwd ?21%
Oprit of pad naar de voordeur een of garage en woning ouder dan 10 jaar 6%
Keermuren, tuinmuren grenzend en verbonden met de woning 6%

Alle onderhoudswerken en diensten worden aangerekend aan 21%

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 26 nov 2021 17:16

Werken aan terrassen ed die vast aan huis grenzen worden niet beschouwd als tuinwerken. Alle arbeid in de tuin zelf is steeds aan 21 percent.
Sommige leveringen aan 6 percent, maar niet alles: bijv. graszaad niet, graszoden wel.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lukasi
Berichten: 1140

#8 , 26 nov 2021 21:08

En waarom zouden t werken aan terrassen tegen het huis geen tuinwerken zijn ?
Want dan ken ik veel tuinarchitecten, tuinaanleggers en stratenmakers die al jaren de verkeerde barema's hanteren.
Je informatie hierover is niet juist.

Dacht dat ik al ergens duidelijk het verschil had gegeven.
Maar inderdaad alle zaadgoed is 21%

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 nov 2021 08:00

# 7 Thomas heeft gelijk. Kijk hieronder.

Bij ons zijn deze werken ook uitgevoerd aan 6%, met bevestiging BTW kantoor.
Terrassen vast aan gebouw, paden die het gebouw verbinden met de openbare weg.

https://www.codaboekhouders.be/actua/tu ... tw-doolhof

https://www.certifisc.be/nl/nieuws/1315 ... uratie-van

lukasi
Berichten: 1140

#10 , 27 nov 2021 11:51

Raar, dat zei ik toch ?
Dat er in tuinaanleg werken aan 6% kunnen en andere aan 21% moeten ???
Gaf zelfs het voorbeeld van terras aan huis of terras in de tuin achteraan.
Thomas Morus gaf door dat , ik citeer ; alles in de tuin valt onder 21% , wat niet waar is.

Daarbij dan die reactie dat een terras niet hoort tot tuinaanleg is voor mij de grap van het jaar.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 nov 2021 12:16

# 10 Thomas bedoelt niet beschouwd als tuinwerken : wel werken van onroerende aard.

In mijn #9 heb ik zelfs de syndicus en een erkend en gekend tuinaannemer hiervoor uitdrukkelijk op de vingers moeten tikken en eisten zelfs een bevestiging van de BTW administratie : welke hun sneller onder de neus werd geduwd dan gevraagd. Natuurlijk rekenen tuinaannemers liever 21 % ( is voor hun een nul operatie ) maar een vermeerdering administratie door splitsing facturen en BTW attesten.

Wat betreft afsluitingen en toegangspoortjes zelfs indien deze aan de woning grenzen : nooit 6 % BTW = perceel afbakeningen zelfs vast tegen gebouw nooit 6% BTW
afsluitingen/muurtjes van terrassen en deurtjes/hekjes erin : 6% BTW

ps. het is hier een kwestie van woordspelingen.

lukasi
Berichten: 1140

#12 , 27 nov 2021 13:52

straf dat jij weet dat thomas morus in zijn bericht eigenlijk bedoelde dat het ging over werken van onroerende aard. Laat me duidelijk zijn een terras aan 21% in de achtertuin is OOK werken van onroerende aard!

En uw beschuldiging dat tuinaannemers liever 21% rekenen is onzin en volledig uit de lucht gegrepen. je mag er van op aan dat ze de warboel aan regeltjes voor 0-6 of 21% zeer goed opvolgen.

Nee, tis niet een kwestie van woordspelingen , het is een kwestie van het juiste BTW tarief toepassen en de gevolgen daarvan.
En je mag er van op aan dat dit wordt geschreven met de nodige ervaring.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 nov 2021 14:31

Lukasi, ik wil geen discussies op JF tussen gevestigde forum leden.
Wat in de reacties staat, zal nu wel voor iedereen duidelijk zijn.

Wat betreft de bedoeling van Thomas, leidde ik af uit zijn reactie.
Woordspelingen : tuinwerken of onroerende werken het is het toepassen van het juiste BTW tarief dat telt.

En misschien ook even ter info : ikzelf ben ook een grijze doorwinterde vos op alles wat boekhouding en wetgevingen er omtrent betreft.

Lukasi, ik waardeer uw inbrengen altijd ten zeerste, laten we het zo houden.

Ik erger mij meer aan TS : in uw # 2 terechte vragen om een eensluidend antwoord te kunnen geven op het probleem.
Reactie van TS ?? Daar stoor ik mij aan. Zo ook mijn # 4.

lukasi
Berichten: 1140

#14 , 27 nov 2021 17:24

zand erover
inderdaad TS zal eerst wat klaarheid moeten brengen.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 nov 2021 18:50

Vind ik ook.
TS'ers moeten begrijpen dat forumleden recht hebben op volledige info. Men kan niet eisen dat zij met de natte vinger reacties plaatsen.
Duidelijk advies vereist benodigde info.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”