Stoppen BTW nummer

mairam12
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Stoppen BTW nummer

#1 , 14 okt 2021 17:29

Ik stop binnenkort als zelfstandige in bijberoep. Ik maakte gebruik van Btw-vrijstellingsregeling kleine ondernemingen

Nu bij het stoppen moet ik een 604C formulier invullen en ik weet niet goed wat ik bij de volgende vraag moet invullen

A. Behoudt de belastingplichtige nog goederen van zijn onderneming ?
Neen, alle goederen werden verkocht vóór de stopzetting van BTW-activiteit.
Ja, de belastingplichtige behoudt bepaalde goederen voor een waarde van ................................... EUR


Moet ik hier de goederen die ik behoud opgeven? Ook al heb ik de btw bij aankoop altijd betaald en niet terug gevorderd omdat ik onder de Btw-vrijstellingsregeling kleine ondernemingen viel?

Of kan ik een factuur opmaken naar mezelf met alle goederen die ik nog in bezit heb tegen de aankoopprijs? En dan bij de bovenstaande vraag niets invullen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2021 17:55

U moet daar de goederen ( die u op uw belastingaangiften heeft afgetrokken van de verkopen ) aangeven BTW incluis.

Dit bedrag heeft ingebracht op uw aangifte in mindering van de omzet.

Zal nu waarschijnlijk bij uw aangifte gevoegd worden

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 14 okt 2021 19:57

Een niet onbelangrijke bijvraag: moet je afschrijvingen in rekening brengen hierbij?

Reclame

mairam12
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 okt 2021 20:11

Het gaat bij mij voornamelijk om nog een kleine voorraad die ik heb en die ik waarschijnlijk niet verkocht krijg
Enige wat ik verder heb is een printer van 2 jaar, de waarde daarvan zal niet veel meer zijn

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 14 okt 2021 20:23

Aangezien geen btw afgetrokken, hoeft er ook geen btw betaald te worden op de onverkochte voorraad.

mairam12
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 okt 2021 20:55

Aangezien geen btw afgetrokken, hoeft er ook geen btw betaald te worden op de onverkochte voorraad.
Dus ik zou dan NEE moeten aanduiden op het 604C formulier?

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 okt 2021 09:18

In uw geval kunt u NEE aanduiden op het formulier 604C
Maak intern in uw boekhouding een nota : onverkoopbare goederen ( aankoopwaarde ) voor € 0.00

Wat betreft zoals Blaatpraat terecht aanhaalt de afschrijvingen. Enkel uw printer van 2 jaar : ook een nota : printer buiten gebruik ( niet herstelbaar ) waarde € 0.00 Voor het overige heeft u volgens mijn inzicht uit de topic geen afschrijvingen.

Wel tijdig uw uitschrijving BTW nr. bij de administratie BTW doen na effectieve stopzetting.

Dus voor BTW alles in orde.

Enkel laatste belastingaangifte deel 2 invullen : voor effectieve verkopen - aankopen laatste jaar. Kijken of forfaitaire kosten hoger of lager zijn dan uw werkelijke kosten.

mairam12
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 okt 2021 11:46

In uw geval kunt u NEE aanduiden op het formulier 604C
Maak intern in uw boekhouding een nota : onverkoopbare goederen ( aankoopwaarde ) voor € 0.00

Wat betreft zoals Blaatpraat terecht aanhaalt de afschrijvingen. Enkel uw printer van 2 jaar : ook een nota : printer buiten gebruik ( niet herstelbaar ) waarde € 0.00 Voor het overige heeft u volgens mijn inzicht uit de topic geen afschrijvingen.

Wel tijdig uw uitschrijving BTW nr. bij de administratie BTW doen na effectieve stopzetting.

Dus voor BTW alles in orde.

Enkel laatste belastingaangifte deel 2 invullen : voor effectieve verkopen - aankopen laatste jaar. Kijken of forfaitaire kosten hoger of lager zijn dan uw werkelijke kosten.
Bedankt voor uw antwoord.

De kleine voorraad die ik heb heeft echter nog wel waarde, ik heb op dit moment gewoon de tijd niet om dit nog te verkopen. Dus ik zal dit gewoon privé houden, om eventueel in de toekomst weer in bijberoep te starten.

Dan zou ik hiervan ook nota in mijn boekhouding kunnen steken met de waarde ervan? En alsnog NEE aanduiden op het 604C formulier?

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 okt 2021 12:05

In uw geval kunt u NEE aanduiden op het formulier 604C
Maak intern in uw boekhouding een nota : onverkoopbare goederen ( aankoopwaarde ) voor € 0.00

Wat betreft zoals Blaatpraat terecht aanhaalt de afschrijvingen. Enkel uw printer van 2 jaar : ook een nota : printer buiten gebruik ( niet herstelbaar ) waarde € 0.00 Voor het overige heeft u volgens mijn inzicht uit de topic geen afschrijvingen.

Wel tijdig uw uitschrijving BTW nr. bij de administratie BTW doen na effectieve stopzetting.

Dus voor BTW alles in orde.

Enkel laatste belastingaangifte deel 2 invullen : voor effectieve verkopen - aankopen laatste jaar. Kijken of forfaitaire kosten hoger of lager zijn dan uw werkelijke kosten.
Bedankt voor uw antwoord.

De kleine voorraad die ik heb heeft echter nog wel waarde, ik heb op dit moment gewoon de tijd niet om dit nog te verkopen. Dus ik zal dit gewoon privé houden, om eventueel in de toekomst weer in bijberoep te starten.

Dan zou ik hiervan ook nota in mijn boekhouding kunnen steken met de waarde ervan? En alsnog NEE aanduiden op het 604C formulier?
Mairam12

De kleine voorraad ( zal ook in waarde beperkt zijn ) met een interne nota in uw boekhouding inschrijven : waarde € 0.00 wegens onverkoopbaar. Later kunt u er mee doen wat u wilt. Indien de waarde niet hoog is, zal er geen bezwaar tegen zijn.
Problemen gaat u zeker niet hebben.

LeenW
Berichten: 12824

#10 , 15 okt 2021 13:11

Als u de voorraad zelf bijhoudt, kan toch enkel JA het juiste antwoord zijn?

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 okt 2021 13:38

Als u de voorraad zelf bijhoudt, kan toch enkel JA het juiste antwoord zijn?
LeenW, u heeft gelijk; maar TS zegt zelf dat het hier om een kleinigheid gaat en ze het niet kan verkopen.
Ik geef op het JF zelden tips om te ontduiken of iets in dien aard; maar over peanuts zal wel niet gestruikeld worden zeker ?
Maar ze moet er wel met een nota ( interne ) in de boekhouding melding maken : onverkoopbaar of waardeloos/beschadigd € 0.00

Zo blijft er van een stock niets over. Want als ze ja invult ( wat van mij gerust mag en ook correct is ) kan het zijn dat de fiscus het bedrag terug belastbaar maakt ( gezien reeds afgetrokken van de omzet maar niet verkocht ).

LeenW
Berichten: 12824

#12 , 15 okt 2021 13:43

Als u de voorraad zelf bijhoudt, kan toch enkel JA het juiste antwoord zijn?
LeenW, u heeft gelijk; maar TS zegt zelf dat het hier om een kleinigheid gaat en ze het niet kan verkopen.
Ik geef op het JF zelden tips om te ontduiken of iets in dien aard; maar over peanuts zal wel niet gestruikeld worden zeker ?
Maar ze moet er wel met een nota ( interne ) in de boekhouding melding maken : onverkoopbaar of waardeloos/beschadigd € 0.00

Zo blijft er van een stock niets over. Want als ze ja invult ( wat van mij gerust mag en ook correct is ) kan het zijn dat de fiscus het bedrag terug belastbaar maakt ( gezien reeds afgetrokken van de omzet maar niet verkocht ).
604C is een formulier btw, daar zijn er geen gevolgen aangezien vrijstellingsregeling.

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 okt 2021 13:59

@ LeenW #12

Volledig mee eens, voor BTW maakt het voor haar niets uit. Maar of beide instellingen BTW en fiscus niet een link hebben met elkaar ?? Ook bij een eventueel JA moet zij het bedrag invullen. Mag zij van mij best doen. Maar dan zou ik het bedrag wel opnemen in de belastingaangifte deel 2 als omzet ( bv. door een nota te maken voor het bedrag verkocht aan haarzelf ). Zij moet nog een aangifte doen voor inkomsten 2021; deel 1 en 2.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”