Bitcoin belasting

linca_
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Bitcoin belasting

#1 , 13 mei 2021 15:48

Als ik mijn bitcoin winsten omzet naar Euros dan is dit meestal 33% belastbaar en heel soms belastingvrij met de goede huisvader regel heb ik hier gelezen.
Maar ik heb gelezen dat bitcoin transacties belastingvrij zijn, wil dat zeggen als ik een auto koop van 50 000€ of een horloge van 75 000€ en dit met bitcoin winsten betaal dat dit belastingvrij is?
En wat gebeurt er als ik die auto 2 jaar later verkoop met het geld dat ik ontvang in euros?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
linca_
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2021 17:01

Dat is het enige waar ik nog over twijfel want ik heb al redelijk veel gelezen online dat een aankoop met bitcoin belastingvrij is zoals dit :
"Volgens de Bitcoin wetgeving in België is enkel het bezit en betalen met cryptocurrencies belastingvrij. Het moment dat je de meerwaarde van je investering omzet naar Euro’s en laat storten op je bankrekening komt de fiscus om de hoek kijken."

linca_
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2021 17:43

En wat als ik doe zoals Michael Saylor CEO van microstrategy voorstelt.
Ik doe een lening op het ETH netwerk en ik zet 100 000€ in Bitcoins vast als waarborg en ik leen 50 000€ (in USDT), als ik die 50 000€ afhaal naar de bank, is dat dan belastingvrij omdat het een lening is?
En zolang de waarde van bitcoins stijgt hoef ik die lening niet terug te betalen, als de prijs van Bitcoin zakt en mijn waarborg nog maar 50 000€ waard is dan word ik geliquideerd wat geen probleem is want dan heb ik 50 000€ (min interest) gekregen in plaats van 66 000€ als ik belasting had betaald en de bitcoins had omgezet naar euro, maar in dit geval heb ik nog altijd de bitcoins als de waarde blijft stijgen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mei 2021 19:45

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

m.pauwels
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mei 2021 18:07

Als je met bitcoins een wagen zou kopen, ben je eigenlijk aan ruilhandel aan het doen. Net zoals je i.p.v. je bakker met euros te betalen, een stuk vis in ruil zou geven voor het brood. Ik weet eigenlijk niet of dat in België voor ondernemingen toegestaan is.

Als het niet toegestaan is, wordt er verondersteld dat je je bitcoin eerst liquide maakt om de schuld af te lossen. Wanneer dat gebeurt, ookal is het maar een virtuele fractie van een seconde, realiseer je je meerwaarde die dan al dan niet belastbaar is.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”