Aftrekken van belastingen

bertdc
Topic Starter

Aftrekken van belastingen

#1 , 03 nov 2009 19:38

Ik sta op het punt om een eenmanszaak op te starten. Een deel van de activiteiten zouden doorgaan in het ouderlijke huis, andere op verplaatsing.

De bedoeling is dat ik het ouderlijke huis binnen een jaar zou overkopen en tegen dan ook een eigen wagen zou aanschaffen.

Is er een mogelijkheid om dit op naam van de zaak te doen en zo "belastingen af te trekken"?

Zoja, wat zijn de gevolgen?
Zonee, waarom niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 nov 2009 19:49

Als die zaak rechtspersoonlijkheid heeft dan kan die inderdaad eigenaar worden van een woning. Maar wat bedoel je met belastingen aftrekken?

xavve

#3 , 19 nov 2009 16:53

Jazeker , maar toch enkele opmerkingen. Heb zelf een zaak in eigen huis en voor mij geld het volgende: 60 % prive en 40% zakelijk .Dwz dat 40% van het huis kan ingebracht worden in de zaak. Ook voor de auto telt dit. Indien je elke dag op de baan bent 100% inbrengen in de zaak. Heb je enkel een bureau nodig van je huis zal dit % lager liggen.
Indien je via je eigen vennootschap het huis aankoopt kan dit ook en is het huis 100% aftrekbaar via je vennootschap à rato 3% per jaar op 33 jaar.(Koop je privé samen met je vennootschap moet je het huis ongeveer 20 jaar in je vennootschap laten alvorens het er privé te kunnen uithalen.Hier weet ik niets van verkoop-meerwaarde)
Bij verkoop is de meerwaarde op het huis ( via vennootschap) altijd belast. ( zelfs na 20j) Bij verkoop (indien privé-bezit) is meerwaarde belast binnen de 6à 8 jaar) en anders na 10 j bv niet.
Ook dit:via vennootschap zijn alle kosten aftrekbaar en privé niet
Kijk ook eens op google: aankoop gebouw via nv of privé

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”