Hypothecaire lening aftrekbaar

ypsilon1972
Topic Starter

Hypothecaire lening aftrekbaar

#1 , 12 nov 2009 11:47

Ik heb in maart 2005 een hypothecaire lening aangegaan voor de aankoop van een appartement. Het is mijn enige woning maar ik ga er zelf nu pas wonen. Er zijn geen uitzonderlijke omstandigheden waardoor ik de woning niet zelf kon bewonen. Kan deze lening worden afgetrokken. Kan dit nog via enige en eigen woning of via gewone intrestaftrek? Welk bedrag is aftrekbaar? Als ik mijn domicilie nog voor eind 2009 verander is deze lening dan voor het volledige jaar 2009 aftrekbaar of enkel voor de intresten betaald vanaf het ogenblik dat ik er officieel woon?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hendrik1

#2 , 12 nov 2009 15:13

ja, is nog voor het volledige jaar aftrekbaar!
Voor leningen van na 2005 is het een vast bedrag 2600eur. Ik geloof dat je de eerste 10 jaar iets meer kan inbrengen, maar ik zou het moeten nakijken.

doei

ypsilon1972
Topic Starter

#3 , 12 nov 2009 18:19

Maar de lening is afgesloten in 2005 en ik ga er nu pas wonen. Is die aftrek voor enige EN eigen woning nog mogelijk in mijn geval. Ik meen ergens gelezen te hebben dat je binnen de 2 jaar in de woning moet wonen om recht te hebben op deze aftrek

Reclame

hendrik1

#4 , 12 nov 2009 18:26

hey,

neen hoor je bent daar verkeerd in! De lening is van voor 1 januari 2005 dus ok,! Het feit dat je niet onmiddellijk in het appartement bent gaan wonen kan te maken hebben met het feit dat je die eerste jaren nodig had om de enige woning te verwerven; Ik heb gebouwd (duurde ook 2 jaar) maar heb zelfs tijdens de bouw (lees: ik woonde er niet) het fiscaal ingebracht aangezien ik toen reeds betaalde om een woning te verwerven... Ik denk zelf dat je de jaren na de lening ook had kunnen inbrengen (dus zonder dat jouw domicilie er stond)....je kan hiervoor info inwinnen bij de belastingen via www.myminfin.be

succes

wanton

#5 , 13 nov 2009 18:39

Opletten !

Om te kunnen genieten van de woonbonus bij een hypothecaire lening uit 2005 was het nodig om in de woning zelf te gaan wonen ten laatste op 31 december 2007. Voor de jaren 2005 , 2006 en 2007 kan je de woonbonus aftrekken , ook al woon je er niet. Voor 2008 kan je de woonbonus niet gebruiken en val je terug op de aftrek van langetermijnsparen , wat veel nadeliger is.
Indien je voor 31 december 2009 effectief in je woning woont (DOMICILIE ER ZETTEN IS ONVOLDOENDE ) kan je terug de woonbonus inbrengen.

De cruciale datum is dus 31 december van twee jaar na de lening. Tot dan krijg je ahw. dispensatie. Als je er dan niet woont vervalt (tijdelijk) de woonbonus , tot je effectief het huis bewoont : enige en eigen woning.

Hendrik , zorg dus toch maar dat je op tijd verhuist.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#6 , 14 nov 2009 10:24

“Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :...9° interesten en betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die...Art.115.§1. De in artikel 104,9°,vermelde bestedingen zijn aftrekbaar onder volgende voorwaarden...(Ga hiervoor zelf naar http://www.fisconet.fgov.be/)” (WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

“Art.145-1 Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 145-2 tot 145-16 wordt een belastingvermindering verleend...3°.als betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die is aangegaan om...“(WIB).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#7 , 14 nov 2009 19:27

Y1972,

zo'n wetteksten zijn nogal onduidelijk ,onvolledig en zo'n onverstaanbare taal. Voor een uitgebreide toelichting verwijs ik naar de 'toelichting' die meegestuurd werd met uw belastingaangifte dit jaar. Zie vanaf pagina 58.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ypsilon1972
Topic Starter

#8 , 17 nov 2009 08:35

@Wanton: daar heb ik ook aan gedacht maar deze vind ik niet meer. Vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

Allen bedankt voor de antwoorden

Mvg

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”