Vond niet direct in welke rubriek ik dit moest plaatsen dus plaats ik het hier. Ik ben zaakvoerder van een Belgische vennootschap die werkzaam is in IT consultancy. Ik heb geen directe familiebanden die mij in Belgie houden (vrouw, kinderen, ...).
Ik ben de mogelijkheid aan het bekijken om naar een ander, belastingsvriendelijker EU land te verhuizen om mijn leven en economische activiteit vanaf daar verder te zetten. Ik zou mij uitschrijven hier en mij inschrijven in dit ander EU land. Mijn Belgische vennootschap zou ik liquideren en een nieuwe vennootschap starten in dit ander EU land. Ik zou alle Belgische banden opzeggen (bankrekeningen, GSM nummer, ...). Mijn Belgische eigendom zou ik verhuren en iets huren in dit ander EU land. Wat mij wel nog bindt zijn Belgische klanten die ik zou bedienen vanuit mijn nieuwe buitenlandse EU vennootschap.
Ik zou nog een paar dagen per maand naar Belgie komen om die klantenrelaties te bedienen maar ik zou gemakkelijk 200+ dagen per jaar kunnen bewijzen dat ik in mijn nieuw land effectief woon (183 dagen regel). Niettegenstaande lees ik her en der dat de Belgische fiscus mij nog steeds kan beschouwen als Belgisch ingezetene omdat ik Belgische klanten heb. Klopt dit met de situatie die ik beschrijf?