ouders fiscaal ten laste

peterhaex
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ouders fiscaal ten laste

#1 , 03 dec 2020 11:58

onze zoon is bij ons komen inwonen.
mijn vrouw en ik zijn beiden 65+ en gepensioneerd.
wij zijn bij hem fiscaal ten laste als onze bestaansmiddelen lager zijn dan 3.330 euro.
de eerste schijf pensioen van 26.840 euro wordt niet meegerekend als bestaansmiddelen.
mijn vraag : worden onze beide pensioenen samengeteld en het totaal verminderd met 26.840 euro of wordt dit bedrag in mindering gebracht op elk pensioen afzonderlijk? ik vind dit namelijk nergens terug.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

jefke007

#3 , 05 dec 2020 16:06

Het zou mij verwonderen dat de fiscus die moeite gaat doen ZELF, er kunnen ook nog roerende inkomsten zijn waar de fiscus geen zicht op heeft.

M.i. moet men op de belastingaangifte al zelf aankruisen dat men zijn ouders ten laste heeft

en hopelijk krijg je niet te maken met een fiscus die met 2 maten en 2 gewichten werkt want dan krijgt je het volgende

viewtopic.php?f=16&t=83880#p503435

Reclame

wanton

#4 , 05 dec 2020 16:58

TS kan zijn beide ouders ten laste nemen, als zij voldoen aan de voorwaarden.
- tot hetzelfde gezin behoren per 1/1/2021
- ouder dan 65 jaar zijn
- minder dan 3.330 euro netto eigen bestaansmiddelen hebben ontvangen ( di. = na aftrek van 20 % forfait)
Belangrijk : Wat zijn geen bestaansmiddelen :
- wettelijke toelagen aan gehandicapten
- de eerste 26.840 euro dat de persoon ten laste trekt als pensioen
Zodus, iemand met een pensioen van 29000 euro bruto kan te laste zijn.
Iemand met een pensioen van 18000 euro, maar die een huis verhuurt à 750 euro pm of een vergoeding van een verzekering ontvangt van 400 euro , is dat niet.
Aantal personen/ouders ten laste 65+ is te vermelden in vak II, onder code 1043.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”