Herberekening sociale bijdragen zelfstandige - intussen in loondienst

Moutang
Topic Starter
Berichten: 3

Herberekening sociale bijdragen zelfstandige - intussen in loondienst

#1 , 26 mei 2020 16:43

Beste forumleden,

Ik heb een vraagje n.a.v. het ontvangen van mijn voorstel vereenvoudigde personenbelastingaangifte AJ 2020.

Ik ben voordien tot medio 2017 zelfstandige geweest (natuurlijke persoon). Sindsdien ben ik in loondienst. In de loop van 2019 heb ik vanwege het sociaal secretariaat waarbij ik destijds als zelfstandige was aangesloten, een herberekening van mijn sociale bijdragen ontvangen voor het jaar 2017 (n.a.v. proratisering), waardoor ik vorig jaar dus nog een opleg van ca. 400 euro heb betaald.

Nu vraag ik me af of ik deze herberekening kan inbrengen in mijn belastingaangifte voor AJ 2020? M.a.w.: vormt de herberekening van mijn sociale bijdrage (die betrekking heeft op mijn laatste (half)jaar als zelfstandige en dewelke ik in 2019 betaald heb) een aftrekbare post in mijn huidige aangifte in de personenbelasting?

Duizendmaal dank voor wie mij hier een duidelijk antwoord op kan geven!

Met vriendelijke groeten,

G-J

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 26 mei 2020 20:46

Lijkt mij wel.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2020 11:25

TS, Volgens mij moet U deel 2 van de belastingaangifte aanvragen ( of invullen langs Taxonweb ).

VAK XXI WINST EN BATEN VAN EEN BEROEPSWERKZAAMHEID
CODE 1697-49

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 27 mei 2020 16:20

en daar dan aftrekken?
maar van wat?
van zijn loon?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mei 2020 18:31

In code 1697-49 vermelden = verlies.
Wordt verrekend met zijn inkomsten als werknemer.

Moutang
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 29 mei 2020 14:34

Hartelijk dank voor jullie hulp!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”