Hoe moet ik een factuur opmaken?

Stef979
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoe moet ik een factuur opmaken?

#1 , 19 mar 2020 15:36

Een klant van mij heeft veel goederen gekocht. Nu wil ik hem belonen met alleen een levering gratis goederen. Hij moet er dus niet voor betalen. Mag ik overal nul opschrijven op de factuur? Hoe moet ik factureren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nemi
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mar 2020 11:37

Beste,

Goederen gratis weggeven is voor de BTW administratie nog steeds een belastbare handeling. U moet dus uzelf BTW aanrekenen.

Linkje:

https://taxworld.wolterskluwer.be/nl/ni ... et-de-btw/

LeenW
Berichten: 12957

#3 , 30 mar 2020 11:58

Beste,

Goederen gratis weggeven is voor de BTW administratie nog steeds een belastbare handeling. U moet dus uzelf BTW aanrekenen.

Linkje:

https://taxworld.wolterskluwer.be/nl/ni ... et-de-btw/
Ja en nee. Dit is eerder een hoeveelheidskorting, daar kan je ook gewoon de maatstaf van heffing voor verminderen.

Reclame

Nemi
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2020 13:08


Ja en nee. Dit is eerder een hoeveelheidskorting, daar kan je ook gewoon de maatstaf van heffing voor verminderen.
Daar moet je wel mee oppassen. Als je de MvH gaat verlagen met de totale VK prijs van de goederen die je gratis weggeeft, kan het goed zijn dat je met verlies aan het verkopen bent.
Dat mag dan ook weer niet.

In elk geval kan je niet de volledige BTW in aftrek gaan nemen bij je aankoop om daarna bij de verkoop een verschuldigde BTW te hebben die lager is. Dat zou niet logisch zijn.

LeenW
Berichten: 12957

#5 , 30 mar 2020 13:11

Nee maar aangezien er veel goederen verkocht zijn, mag dat geen probleem zijn.

VB:

Stel aankoop 800 euro

Verkoop 1200 euro
Korting 200 euro
MVH 1000 euro
210 euro btw

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”