BTW vrijstelling & BTW terugvorderen

AFFN
Topic Starter
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

BTW vrijstelling & BTW terugvorderen

#1 , 19 feb 2020 16:14

Beste,

Nu ga ik mijn tweedejaar in als zelfstandige, ik begonnen zonder BTW plicht ( kleine onderneming ) maar ik verwacht dit jaar over het grensbedrag te zitten.

Nu heb ik eind januari en begin Februari dure aankopen gedaan. Kan ik die btw terug vorderen als ik bijvoorbeeld pas in Juli terug BTW plichtig ben? Of enkel als het om afschrijvingen gaat omdat deze gespreid staan??

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12843

#2 , 19 feb 2020 16:21

Als het een bedrijfsmiddel voor de btw is (niet noodzakelijk hetzelfde als wat af te schrijven valt voor de directe belastingen), mag u een herziening doen in uw voordeel voor x/5 (of x/15 bij een onroerend goed) van de btw. U dient dan ook een Tabel der Bedrijfsmiddelen bij te houden.

Voor niet-bedrijfsmiddelen is de btw-aftrek verloren.

AFFN
Topic Starter
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2020 17:31

Als het een bedrijfsmiddel voor de btw is (niet noodzakelijk hetzelfde als wat af te schrijven valt voor de directe belastingen), mag u een herziening doen in uw voordeel voor x/5 (of x/15 bij een onroerend goed) van de btw. U dient dan ook een Tabel der Bedrijfsmiddelen bij te houden.

Voor niet-bedrijfsmiddelen is de btw-aftrek verloren.
Bedankt voor het antwoorden.

Het gaat over een website die gemaakt is, elektrisch handgereedschap, en een groot reclame paneel voor de gevel.

Reclame

LeenW
Berichten: 12843

#4 , 19 feb 2020 17:45

De eerste twee zijn imho bedrijfsmiddelen, ze moeten echter ook 1000 exclusief kosten.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”