Mijn moeder heeft in 2016 samen met haar broer en zus het huis van haar ouders geerfd (in onverdeeldheid).
De broer woont hier nog tijdelijk in (woonde nog bij zijn ouders, is invalide) en betaald hiervoor geen huur, het huis wordt binnenkort te koop gezet.
Mijn moeder woont in haar eigen huis, en had voor inkomstenjaar 2017 het deel van het ge-erfde huis niet aangegeven, wist niet dat dit moest.
De fiscus is hier vanzelfsprekend achter gekomen, en heeft een rechtzetting doergevoerd, 220 EUR extra in code 1106.
Nu geeft die 220 EUR in code 1106 een te betalen saldo van 842 EUR, voor iemand met een zeer klein pensioen.
Dit komt voornamelijk omdat ze daardoor de verhoogde vermindering voor gepensioneerden verliest, 513.4 EUR, deze verliest men van zodra men 1 eurocent invult in code 1106.
M.a.w. haar broer betrekt de woning, hij bezit geen andere woning, betaald geen huur en heeft er steeds gewoond. Is er geen andere manier om dit aan te geven. Bvb het volledige KI bij de broer (die dit dan niet moet aangeven aangezien het zijn enige eigen woning wordt)? Of iets anders dat ik over het hoofd gezien heb?