#2 , 10 sep 2019 21:52
Lijkt me niet correct van de bewuste ambtenaar. Uit ervaring weet ik dat je best op voorhand een ruling of bindende afspraak maakt bij nieuwbouw of aankoop van een woning waarbij het percentage van de woning dat je beroepshalve gebruikt wordt vastgelegd. Dit kan op basis van de plannen van de woning, het lijkt me logisch dat er geen rekening wordt gehouden met een terras of een zolder, maar wel met de bewoonbare oppervlakte.
Een leraar uit mijn vriendenkring heeft zo een deal met zijn controleur gemaakt en hij mag 90 procent van de tijd x 17 % van de oppervlakte van zijn woning inbrengen, dit komt neer op 15,3 % van de onkosten. Alle uitgaven zoals lening, verwarming, elektriciteit, onderhoud van de woning, grondbelasting etc. mogen dus voor 15,3% bij deze persoon worden ingebracht en hij doet dat inmiddels al vele jaren.
Je mag je altijd laten bijstaan door een boekhouder om een correct percentage beroepshalve gebruik van je woning te bekomen. Over tientallen jaren kan dit over veel geld gaan, dus is de investering zeker waard.
Je kan meer uitleg over fiscale aftrek beroepsgedeelte woning ook terugvinden in elke belastinggids, vaak met verwijzing naar de rechtspraak ter zake waar de fiscus zich naar dient te schikken.