Aanslagbiljet 2018

LeenW
Berichten: 12825

Re: Aanslagbiljet 2018

#16 , 14 dec 2018 16:26

Zo'n beslissingen zijn meestal niet met terugwerkende kracht omdat er dan problemen zijn met de begroting. Zie ook bv. vernietiging van de Turteltaks.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#17 , 14 dec 2018 17:45

Een juridisch vraagje: ik heb vandaag mijn aanslagbiljet gekregen waarbij mijn kinderen ten laste voor de eerste keer bij mijn echtgenote staan (zij verdient heel wat minder dan ik door deeltijds werk).
Als ik een vergelijking maak met de 'oude' manier van berekenen, levert deze nieuwe manier van berekenen me een voordeel op van ruim 10% (enkele honderden euro's).
Meteen bedenk ik me dat ik dan mogelijk de vorige jaren benadeeld geweest ben, aangezien onze financiële situatie ongeveer hetzelfde is gebleven. Bovendien had ik tot 2017 3 kinderen ten laste tegenover 1 nu.

De vraag; aangezien je tot 5 jaar terug bezwaar kan maken tegen je berekening: maakt de rechtspraak het mogelijk om mijn belasting voor die periode te laten herberekenen tot mijn meest voordelige situatie ?
De bezwaartermijn bedraagt geen 5 jaar, maar 6 maanden vanaf de datum van verzending van het aanslagbiljet.

Elke belastingplichtige kan tot 5 jaar terug een 'ambtshalve ontheffing' vragen (art 376 WIB92) in geval van overbelasting door:
- materiële vergissingen
- dubbele belasting
- nieuwe bescheiden of feiten.

Nieuwe rechtspraak is GEEN nieuw bescheid of feit. De fiscus interpreteert dit strict, aangezien het niet de bedoeling is om de bezwaartermijn van zes maanden de facto te verlengen naar vijf jaar.

crillaerts
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#18 , 14 dec 2018 18:16

Jammer maar helaas, het zou plezant geweest zijn :mrgreen:

Bedankt iedereen voor de nuttige en constructieve antwoorden !

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#19 , 14 dec 2018 18:36

Ik denk het niet: de fiscus bepaalde tot nu toe dat de kinderen ten laste automatisch via de meest verdienende huwelijkspartner berekend worden, ik kon en kan dit niet aangeven op mijn belastingaangifte zelf (ik kan enkel aangeven hoeveel kinderen er ten laste zijn, niet bij wie deze moeten verrekend worden)
Maar dat is niet altijd het meest voordelige. Sinds dit jaar moet de fiscus steeds de meest voordelige berekening toepassen, wat men vroeger niet deed, waardoor ik -mogelijk- elk jaar nadeel leed. Als er sprake is van een fout, zit de fout bij de fiscus, niet bij mij.

De belastingaftrek voor kinderen heeft meestal hetzelfde resultaat of dit nu bij de één of de andere partner wordt aangerekend, vermits dit gebeurt door een bepaalde vrijstelling te tellen bij de individuele vrijstelling. Maar dan moeten de partners een gezamenlijke aangifte doen.
Ik begin zo de indruk te krijgen dat het gaat om uw ex-vrouw die een afzonderlijke aangifte doet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#20 , 15 dec 2018 10:11

Het hangt er van af wie echt de kinderen ten laste heeft. Indien er geen regeling daar omtrent is, zijn zij ten laste van moeder. Indien de kinderen ten laste van de vader zijn toegekend, dat zijn ze ook ten laste van de vader. Dus het hangt af van de situatie.

Indien er toch echt een fout is gemaakt, of verkeerde interpretatie kan men steeds terecht bij het belastingkantoor vermeld op uw aanslag. Indien u een deftige verantwoording kunt voorleggen en als de ambtenaar van goede wil is; kunt u desnoods een herberekening krijgen tot 2 jaar.
Neem contact op met uw belastingambtenaar. Maar eerst goed nadenken wie de kinderen ten laste heeft.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”