ex krijgt vrijgeleide van de belastingen om onze kinderen 100% fiskaal ten laste in te brengen.

Nele123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

ex krijgt vrijgeleide van de belastingen om onze kinderen 100% fiskaal ten laste in te brengen.

#1 , 20 nov 2018 16:46

Beste,

ik ben na enkele jaren partnergeweld kunnen scheiden van mijn man door middel van een vonnis.

Vonnis waar co-ouderschap in uitgesproken wordt met de bewoording
'Kinderen verblijven om de andere week bij de andere ouder'.

Hier heeft mijn ex handig gebruik van gemaakt door al jaren de kinderen 100% fiscaal ten laste in te brengen.

Ik doe het netjes zoals het hoort en geef mijn kinderen 50% fiscaal ten laste aan.

omdat de kinderen -in navolging van het vonnis- bij mijn ex gedomicilieerd staan en hij de kinderen 100% fiscaal ten laste aangeeft moet ik bewijzen aan de belastingen dat co ouderschap uitgesproken is met een gelijkmatig verdeelde huisvesting.

Ze accepteren enkel de bewoording "gelijkmatig verdeelde huisvesting" letterlijk, terwijl op hun website staat "...rechterlijke beslissing waarin uitdrukkelijk vermeld is dat de huisvesting van de kinderen gelijkmatig verdeeld is over beide ouders.....".
(uitdrukkelijk vermeld is niet hetzelfde als letterlijk ???)

ik heb hiervoor een bezwaarschrift ingediend, met enkele adviezen van mijn advokaat, met getuigenissen van familie en vrienden dat de kinderen inderdaad om de andere week bij de andere ouder wonen. maar dit heeft allemaal geen zin.

dit is het antwoord van de belastingen :
"Tot mijn spijt moet ik toch het standpunt van onze administratie blijven volgen waarin een letterlijke vermelding van de "gelijkmatig verdeelde huisvesting" wordt gevraagd ."

met andere woorden ... geven ze mijn ex een vrijgeleide om de kinderen 100% fiscaal ten laste in te brengen????

kan dit zomaar? kan een leidingevende dat zomaar alleen beslissen? of is dit regio afhankelijk? ik laat het hier niet bij.
er zijn redenen waarom we met een vonnis gescheiden zijn.
ik heb geen zeggenschap gehad over hoe de rechtbank het co ouderschap met gelijkmatig verdeelde huisvesting moest beschrijven. ik dacht dat ze wel wisten wat ze moesten opschrijven.

het kan toch niet dat ik de enige ben met dit verhaal?
heeft u hier nog enige raadgevingen in?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2018 18:28

Hof van Beroep Gent nr. 2014/AR/2552, 3 november 2015

Fiscoloog 2016, afl. 1468, 12; TGR-TWVR 2016, afl. 2, 159; TFR 2016, afl. 498, 305
Artikel 132bis WIB 1992 stelt dat de akte die de verbintenissen van belastingplichtigen vastlegt, uitdrukkelijk moet vermelden dat de huisvesting van de kinderen gelijkmatig is verdeeld over beide belastingplichtigen. Het "alternerend een week bij elke ouder verblijven" is niets anders dan de uitdrukkelijke vermelding dat de huisvesting van de kinderen gelijkmatig is verdeeld over de beide belastingplichtigen in de zin van artikel 132bis WIB 1992. Deze zinsnede kan niet anders worden begrepen door eenieder die hem leest, zodat aan de voorwaarde van uitdrukkelijke vermelding van de gelijkmatige verdeling is voldaan.

Als uw bezwaar werd afgewezen kan u naar de fiscale rechtbank stappen.

Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 20 nov 2018 22:07

U bent inderdaad niet de enige met dit probleem.

Betaalt u echter alimentatie of doet u stortingen op een kindrekening? Dan zou u deze bedragen kunnen aftrekken, dat kan niet bij fiscaal co-ouderschap en is mogelijk ook voordeliger voor u.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Nele123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2018 10:08

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Het geeft wel een beetje steun te weten dat ik niet de enige ben die met dit probleem te maken krijg.
ik kan dit niet over me heen laten gaan het is genoeg geweest.

ik ga naar de rechtbank.

mvg

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”