BTW voor factuur

-Dorien-
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

BTW voor factuur

#1 , 20 nov 2017 18:32

Hallo,

ik heb een klein bedrijfje in bijberoep, vrijgesteld van BTW, en sta volgende week met mijn producten op een kerstbeurs. Deze wordt georganiseerd door een ander bedrijf. Toen ik mij inschreef voor deze beurs stonden de prijzen voor de stand zonder BTW in het inschrijvingsformulier. Er stond dus niet bij de prijzen of dit inclusief of exclusief BTW was. In het verleden stond ik ook al een paar keer op een beurs die georganiseerd werd door een bedrijf dat vrijgesteld was van BTW en op dat inschrijvingsformulier stonden de prijzen ook steeds zonder BTW vermeld dus ik ging er van uit dat het bij dit bedrijf hetzelfde geval was en heb mij geen verdere vragen gesteld. Na die andere beurzen kreeg ik ook steeds zonder problemen een factuur voor in de boekhouding. Nu krijg ik gisteren een e-mail van de organisator van de kerstbeurs dat als ik een factuur wil dat ik alsnog de BTW moet betalen. En ja, ik heb een factuur nodig vermits ik het standgeld betaald heb van de rekening van de zaak. Ik heb weinig verstand van BTW e.d. maar dat is toch niet gebruikelijk? Ook staat in de mail dat de BTW wordt berekend op maximaal 30 euro terwijl ik 40 euro betaal voor de stand. Ze schrijft erbij dat dit dus een voordeel is voor mij. Maar dan klopt er toch niets meer van? Het gaat mij niet om het geld maar om het principe dat ze daarmee afkomen 1 week voor de beurs en ik mij nu een beetje 'in het zak' gezet voel. Graag jullie meningen :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 20 nov 2017 18:52

Tussen handelaren is het gebruikelijk om de prijzen exclusief btw te gebruiken (tot men de vrijstellingsregeling belachelijk hoog maakte had ook 99% van de bedrijven recht op aftrek). Enkel bij particulieren is de prijs verplicht inclusief btw te vermelden.

Dat tweede deel snap ik niet goed, ze factureren maar voor 30 euro terwijl u in werkelijkheid 40 euro betaalt?

-Dorien-
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 nov 2017 19:22

Tussen handelaren is het gebruikelijk om de prijzen exclusief btw te gebruiken (tot men de vrijstellingsregeling belachelijk hoog maakte had ook 99% van de bedrijven recht op aftrek). Enkel bij particulieren is de prijs verplicht inclusief btw te vermelden.

Dat tweede deel snap ik niet goed, ze factureren maar voor 30 euro terwijl u in werkelijkheid 40 euro betaalt?
Bedankt voor je antwoord LeenW.

Inderdaad, ze factureren maar voor 30 euro terwijl ik 40 euro betaal. Ik citeer even de e-mail:

Je betaalt BTW als je een factuur nodig hebt . Dat bedrag is 21% tot een maximum van 30€ .

Dus standen die groter zijn dan 3m betalen ook maximum 21% op max 30€ .

Dus er gaat maximum 6,30€ afgehouden worden van je waarborg indien je een betaalbewijs nodig hebt .

Jij zou anders 21% btw betalen op 40€ , nu max op 30€ … dus in je eigen voordeel

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 20 nov 2017 19:29

Dit zaakje stinkt serieus. Een klacht bij de fiscus zal hen misschien tot inzicht brengen.

guy263202
Berichten: 163

#5 , 21 nov 2017 15:27

zo'n email wijst naar fraude en belastingontduiking. Als je daaraan meedoet met je medeplichtig.
Vraag dus altijd een factuur. Daarom hoef je nog niet te betalen... Je betaalt wat je contractueel
bent overeengekomen.

jef007
Berichten: 1679

#6 , 21 nov 2017 17:17

hoe heb je betaald ? cash? overschrijving? naar de rekening van bedrijf? of naar een prive rekening?

-Dorien-
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 nov 2017 18:03

hoe heb je betaald ? cash? overschrijving? naar de rekening van bedrijf? of naar een prive rekening?
Ik heb per overschrijving betaald naar het rekeningnummer dat ik van het organiserende bedrijf kreeg. Ik zie nu wel dat dat rekeningnummer niet overeenkomt met het rekeningnummer op de website van dat bedrijf dus ik vermoed dat ze voor deze beurs een aparte rekening hebben geopend.

Gisteren hebben ze mij nog gemaild dat op de factuur uiteraard wel het betaalde bedrag van 40 euro vermeld gaat staan en dat er ook zal opstaan hoeveel waarborg ik tegoed zal hebben. Maar dat gaat dan toch allemaal niet kloppen als ze de 21 procent BTW gaan bereken op 30 euro. En dit geldt dus voor alle standhouders. Er zijn mensen met een veel grotere stand die 100 euro betaald hebben en ook bij hen zou de BTW berekend worden op 30 euro als ze een factuur willen.

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 21 nov 2017 20:52

Organisator moet dringend een cursus Belemmering Tegen Winst te volgen ;-). Jij moet een factuur krijgen inclusief BTW. Dat jij vrijgesteld bent van BTW (maw de betaalde BTW niet kan terugvorderen) is uw keuze omdat je een klein bedrijfje bent. Daar hebben zij niets mee te maken.

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 21 nov 2017 21:18

Ik denk dat de organisator maar al te goed weet aar hij mee bezig is. Enkel btw rekenen als er een factuur moet worden opgemaakt, aparte rekening voor dit evenement, bedrag op de factuur komt niet overeen met de betaalde bedragen..

https://en.wikipedia.org/wiki/Duck_test

jef007
Berichten: 1679

#10 , 22 nov 2017 14:13

dingend FOD Financien inlichten!

-Dorien-
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 nov 2017 21:04

Inmiddels heb ik de factuur ontvangen en het wordt precies nog ingewikkelder. Ik heb heel de zaak ook even naar mijn boekhouder gemaild met de vraag of dit wel allemaal correct is. Ik citeer (mits wat aanpassingen voor de privacy):

Bewijs van betaling:

Kerstbeurs op zondag 26 november 2017
Organisatie: ....
BTW nr BExxxx xxx xxx (met vrijstelling btw)

Standhouder:
Dorien ...
xxx
Btw: BExxxx xxx xxx

Standplaats : XLarge : Betaald 40,00 € + 20,00€ waarborg
Betaling btw op max 30,00€ + 21% btw = 6,30€
Elektriciteit : GEEN
Waarborg tegoed : 13,70€ (terugbetaald na verloop van de beurs)
Betaald 12/08/2017 totaal van 60,00 €

Voldaan .


Het bedrijf heeft blijkbaar ook een vrijstelling van BTW, waarom wordt er dan nog BTW aangerekend? En waar slaat die 30 euro dan op?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 nov 2017 21:14

Een bedrijf die vrijstelling btw heeft kan en mag geen btw rekenen !!!

Ik vraag me echt af of de mensen die nu zelfstandig worden wel enige notie bedrijfsbeheer hebben ???

En dan te weten dat ooit het bedrijfsbeheer zal afgeschaft worden, dit word een echte ramp, gelukkig zijn er goede boekhouders !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38587

#13 , 22 nov 2017 21:20

En Fod economie ... zaak stinkt inderdaad.

-Dorien-
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 nov 2017 15:18

Volgens de organisator is alles in orde zoals de factuur is opgesteld. Hij zegt dat zijn boekhouder dat bevestigd en volgens hem zal mijn boekhouder dit ook bevestigen. Van mijn boekhouder heb ik nog geen uitgebreid antwoord gehad buiten dat het niet klopt. Verdere uitleg komt nog wel maar ze is momenteel met iets anders bezig. De organisator zegt nu wel dat hij pas sinds eind augustus vrijsteld is van BTW. Ik weet niet hoe het dan precies zit maar ook dat heb ik voorgelegd aan mijn boekhouder.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 nov 2017 15:46

De organisator zegt nu wel dat hij pas sinds eind augustus vrijsteld is van BTW. Ik weet niet hoe het dan precies zit maar ook dat heb ik voorgelegd aan mijn boekhouder.
Is dit hier een LOL ???

Hoe kan iemand eind augustus vrijgesteld van BTW zijn????????

Eind september kan !!

Je kan enkel eind ieder kw omschakelen, en zoals ik geleerd heb in de lagere school is eind augustus geen einde kw , maar wel eind maart, eind juni, en eind september.

Dus een klein beetje serieus blijven hé, ik maak al meer dan 40 jaar facturen, ondanks in pensioen doe ik het nog voor mijn zoon.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”