Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
bosprocureur
Berichten: 1663

Re: Bedrijfwagen naar prive en doorverkoop

#16 , 5 dagen 7 uur geleden (13 nov 2017 18:34)

Moet in dat geval de wagen niet een zekere periode (voor mijn part 1 dag) ingeschreven zijn op naam van de particulier ?

Reclame

denlowie
Berichten: 8466
Juridisch actief: Nee

#17 , 5 dagen 6 uur geleden (13 nov 2017 19:45)

En is ts een één man zaak of een vennootschap.

Als hij een één man zaak is kan hem dit een pak problemen geven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

freturbo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#18 , 5 dagen 6 uur geleden (13 nov 2017 20:04)

Goedeavond, bedankt voor de respons alvast.

Ter duidelijkheid, de vennootschap, een bvba, verkoopt de wagen aan de zaakvoerder privé.

Maar de zaakvoerder schrijft hem niet in en verkoopt hem op korte termijn door aan een handelaar als particulier.

Als ik de wagen vanuit mijn bedrijf aan een particulier verkoop zit er ook maar 50% in de prijs verwikkeld.....

Sirkii
Berichten: 2208

#19 , 5 dagen 5 uur geleden (13 nov 2017 20:38)

Die 50% BTW is enkel van toepassing bij een “ontrekking” uit de vennootschap om m prive te gebruiken. Je betaalt 50% BTW maar wel prive belasting voordeel alle aard op de onttrekkingswaarde. Onttrekken is goedkoper dan kopen omdat je als bedrijfsleider je de aankoopsom als extra inkomen of divident moet uitkeren (met de nodige bijhorende hoge belastingen)

Voor eigen gebruik best onttrekken (50% BTW met belasting als VAA op de waarde van de auto en BIV om m in te schrijven).

Voor verkoop aan handelaar best factuur (met 100% BTW) en bedrijfsbelasting op het verschil verkoopprijs / boekwaarde)

Dus af te wegen wat in t totaalplaatje het interessantst is (ws 100% BTW als je verkoopt aan (ongeveer) de boekwaarde.

Tenminste als ik eea correct begrepen heb ...

freturbo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#20 , 5 dagen 5 uur geleden (13 nov 2017 20:46)


mava105
Berichten: 13861
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 4 dagen 17 uur geleden (14 nov 2017 08:33)

Zal wel weer een sjoemelaar van een garagist zijn.

Sirkii
Berichten: 2208

#22 , 4 dagen 7 uur geleden (14 nov 2017 19:16)

freturbo schreef:Info over de 50% regel : http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 01/related


Heb geen toegang tot die site en k neem geen (3 maand gratis) probeerabonnement maar op een BTW site zal je ws geen VAA info vinden ;-)

freturbo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#23 , 3 dagen 10 uur geleden (15 nov 2017 15:23)

Normaal als je daarop googled, vind je dat zo terug.

dako
Berichten: 232

#24 , 1 dag 9 uur geleden (17 nov 2017 16:43)

De garagist wil de wagen gewoon liever aankopen als margewagen (van een particulier) dan als BTW wagen (van de BVBA). Waarschijnlijk omdat hij voornamelijk particulier verkoopt en niet aan BTW plichtigen (die de BTW uiteraard deels zouden kunnen recupereren)

Indien met BTW zou hij kopen aan 9049 excl BTW,+10,5% BTW= 10.000. Verkoop zou dan minimum 10.949 (9049 +21% BTW) moeten opbrengen, om geen verlies te hebben (= nog zonder winstmarge).

Indien hij particulier kan kopen is zijn kostprijs 10.000 EUR (geen BTW), en heeft hij vanaf 10.001 EUR reeds een winst hierop (1 EUR waaruit hij 21% BTW moet halen=0,83 EUR Winst)

Indien verkoop aan 10.949 EUR heeft hij zo een winstmarge van 784 EUR excl BTW bij een margewagen ipv 0 bij een BTW wagen.

Uiteraard zal een BTW-plichtige deze margewagen minder snel willen kopen omdat hij hierop geen BTW kan recupereren en de kost voor hem dus groter is.

Heeft dus niet noodzakelijk iets te maken met garantie/... maar echt een gebruikelijke praktijk is het ook niet.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”