BTW 6% ipv 21%

LeenW

Re: BTW 6% ipv 21%

#16 , 05 mei 2017 11:05

Ik meende dat btw daarenboven na 2 jaar niet meer door de handelaar kon gecorrigeerd worden.
Op zich primeert de Fiscale wetgeving hier toch, denk ik? Het enige correcte tarief dat de consument hier moet betalen is 21%, de vraag is dan of het op de prijs of uit de prijs is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#17 , 05 mei 2017 12:50

Ik vraag me toch af waarom een factuur niet zou mogen gecorrigeerd worden door een debetfactuur te schrijven, wanneer vast staat dat er een fout in staat .

En zeker in gevallen waar een factuur verplicht is zoals in den bouw.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger

#18 , 05 mei 2017 14:52

Bij verschillende facturen voor een reeks werken in mijn woning kreeg ik een attest om in te vullen of de woning x jaar of meer oud was.
Met verwijzing naar btw regel.
Met de vraag dat formulier ingevuld terug te sturen.
Er was een brief bij dat ingeval de woning geen x jaar oud was er nog een aanvullende factuur zou worden verstuurd voor het verschil
in btw. Telkens kreeg ik dan ook een bijkomende factuur.

Ik veronderstel dat TS dat ook gekregen heeft maar er niets heeft mee gedaan:
"Van mijn kant heb ik toen helemaal geen BTW-attest gegeven ivm 6% BTW"
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

denlowie

#19 , 05 mei 2017 16:39

Ja asperger ik heb dit ook al mee gemaakt bij renovaties, maar bij TS is het een nieuwbouw.

Dit is hier terug een schoolvoorbeeld dat er nog aannemers zijn die bedrijfsbeheer niet of onvoldoende kennen.

LeenW

#20 , 05 mei 2017 16:41

Of doelbewust frauderen om hun prijzen lager dan hun concurrenten te houden.

denlowie

#21 , 05 mei 2017 16:55

Of doelbewust frauderen om hun prijzen lager dan hun concurrenten te houden.
Ja dit kan ook.

Maar als ik een aannemer zou zijn en zou frauderen zou ik dit toch zo niet doen hoor !

Maar ja ik loop nu ook al als zelfstandige al zeer lang op straat, en heb vele controles mee gemaakt.

guy263202
Topic Starter

#22 , 05 mei 2017 17:16

Ik dacht dat voor een consument altijd prijs btw inbegrepen is, ook al staat het btw-tarief verkeerd op de offerte. Ik ga ervan uit dat de schilder toch een vakman is die weet wat hij doet ivm btw en dat ik mij als consument dit niet moet aantrekken gezien het voor mij de totaalprijs op de toen getekende offerte is die telt dacht ik. Mij valt weinig te verwijten denk op offerte staat enkel 6 procent btw maar voor het overige niets. De schilder moet toch gezien hebben dat het nieuwbouw was en dus 6 procent niet kon?! Ik heb in ieder geval geen zin om nu nog 1500 euro te betalen 3j na de werken...

Fortuin

#23 , 05 mei 2017 18:05

Dat zou ik dan ook niet doen. Het zou me op zich al verbazen als hij u zou dagvaarden voor €1,500. 't is natuurlijk een stomme situatie, en in de toekomst zal je op deze schilder dan ook geen beroep meer moeten doen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”