wettelijk samenwonen

Miep
Topic Starter

wettelijk samenwonen

#1 , 17 dec 2008 11:47

Mijn vriend en ik zouden in januari gaan wettelijk samenwonen. Ik heb zelf geen belastbaar inkomen. Zal mijn vriend voor 2009 mij dan "ten laste" kunnen nemen (ik weet dat dat niet helemaal correct is, maar weet niet hoe het anders te zeggen) of kan dat niet omdat we op 1 januari nog niet wettelijk samenwonen.
Alvast bedankt,
Miep

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 dec 2008 14:37

De wetteliljk samenwonenden worden gelijkgesteld met gehuwden (art. 2, § 1, 2° W.I.B.).

Artikel 126
§ 1. In geval van huwelijk of wettelijke samenwoning wordt een gemeenschappelijke aanslag op naam van de beide echtgenoten gevestigd. Deze gemeenschappelijke aanslag belet niet dat het belastbare inkomen van elke echtgenoot afzonderlijk wordt vastgesteld.

§ 2. In de volgende gevallen is § 1 niet van toepassing :

1° voor het jaar van het huwelijk of de verklaring van wettelijke samenwoning;

Artikel 87
Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd en slechts één van de echtgenoten beroepsinkomsten heeft verkregen, wordt een deel daarvan toegerekend aan de andere echtgenoot, behalve wanneer daardoor de aanslag wordt verhoogd.

Dat deel bedraagt 30 pct. van die inkomsten, doch mag niet hoger zijn dan 8.880,00 EUR

Als je pas volgend jaar gaat wettelijk samenwonen wordt pas een gemeenschappelijke aanslag gevestigd voor de inkomsten 2010 (aanslagjaar 2011, aangifte in te vullen tegen 30 juni 2011).

Je verliest dus één jaar toepassing van wat men het huwelijksquotiënt noemt. Dit scheelt toch al vlug 3.000 euro of meer belastingen.

scorpioen

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”