onroerend inkomen en huwelijksvermogenstelsel

Raphaelh
Topic Starter

onroerend inkomen en huwelijksvermogenstelsel

#1 , 10 nov 2008 09:09

Ik bezit een appartement en ga volgend jaar trouwen. Nu heb ik vernomen dat indien ik het wettelijk huwelijksvermogenstelsel aanneem, dat mijn echtgenote ondanks het feit dat zij geen aandeel heeft in de eigendom van het appartement toch de helft van het kadastraal inkomen moet aangeven als nkomen in de personenbelasting. Om dat te vermijden zouden wij een huwelijkscontract moeten sluiten met scheiding van goederen. Mijn vraag is moet dit zijn: zuivere scheiding van goederen of kan het een contract zijn:" scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten"?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 nov 2008 10:09

Ik bezit een appartement en ga volgend jaar trouwen. Nu heb ik vernomen dat indien ik het wettelijk huwelijksvermogenstelsel aanneem, dat mijn echtgenote ondanks het feit dat zij geen aandeel heeft in de eigendom van het appartement toch de helft van het kadastraal inkomen moet aangeven als nkomen in de personenbelasting. Om dat te vermijden zouden wij een huwelijkscontract moeten sluiten met scheiding van goederen. Mijn vraag is moet dit zijn: zuivere scheiding van goederen of kan het een contract zijn:" scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten"?
Ik zie geen enkele reden waarom je echtgenoot de helft van het kadastraal inkomen zou moeten aangeven. Het gebouw staat voor de 100% op jouw naam, dus zijn de inkomsten "volledig" voor jou.

Het is natuurlijk zo dat je binnen een paar jaar de belastingen samen zal moeten invullen ipv alleen.

wanton

#3 , 10 nov 2008 10:55

Ik zie geen enkele reden waarom je echtgenoot de helft van het kadastraal inkomen zou moeten aangeven.
En toch is dat zo. Volgens het huwelijksvermogenrecht zijn, binnen het wettelijk stelsel, inkomsten uit eigen goederen toch gemeenschappelijk.
Zo zijn intresten van eigen gelden toch gemeenschappelijk ,evenals het KI van een eigen woning.
Daar mag je beslissing niet van afhangen. U vraagt : scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinst? Dit is het wettelijk stelsel.
Het KI van de gezinswoning wordt volledig weggewerkt door de hypothecaire lening , ofwel moet je het niet meer aangeven. Want als je echtgenote 'fiscaal' mede-eigenaar is kan zij genieten van de woonbonus in de personenbelasting , natuurlijk voorzover er een lening is.
Binnen het wettelijk stelsel blijft hoedanook het appartement UW eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”