Nieuwe verkeersbelasting

Schuppenzot
Topic Starter

Nieuwe verkeersbelasting

#1 , 22 dec 2015 19:06

Ik heb een auto waarbij de nieuwe verkeersbelasting voordeliger gaat zijn. Echter, aangezien het geen nieuwe wagen betreft, wordt nog het oude systeem gehanteerd.

Wat als ik nu mijn wagen zogezegd aan mijn vrouw verkoop en zij hem opnieuw inschrijft?
Kan dit eigenlijk wel, vanuit juridisch standpunt (gemeenschap van goederen)?
Zo ja, welke kosten moet ik voorzien buiten keuring voor verkoop en opnieuw BIV?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Schuppenzot
Topic Starter

#2 , 22 dec 2015 19:12

Misschien is dit geen achterpoort, tussen echtgenoten is er een overdracht en geen herinschrijving. Klopt dit?

LeenW

#3 , 22 dec 2015 19:41

Een oude wagen blijft toch een oude wagen, of mis ik iets?

Reclame

Wilfried1954
Contacteer: Website

#4 , 22 dec 2015 19:46

Ik begrijp de voordelen niet, maar je kan inderdaad zonder kosten een overdracht doen tussen echtgenoten - dus geen keuring en geen nieuwe BIV.

Schuppenzot
Topic Starter

#5 , 23 dec 2015 12:59

De nieuwe regeling gaat naar verluid gelden voor nieuwe wagens en tweedehandswagens die dus opnieuw ingeschreven worden. (wat absurd is want je wordt ahw aangemoedigd om uw oude -vervuilende?- wagen te houden.)

Omdat mijn wagen erop vooruit gaat is het dus gunstiger om in de nieuwe regeling te vallen dan alles te laten zoals het nu is. En om dit te bereiken moet de wagen dus opnieuw ingeschreven worden. Eenmalig BIV betalen dewelke na 1,5 jaar terugverdiend is door de lagere verkeersbelasting.

De details zijn nog niet uitgewerkt, maar ik ben de mogelijkheden wat aan het bekijken. Het is nog niet duidelijk of de wagen effectief van eigenaar moet wisselen of niet om in de nieuwe regeling te vallen.

Schuppenzot
Topic Starter

#6 , 11 jul 2016 21:26

Kleine update in deze oude topic:
door wijziging van job krijg ik een firmawagen en zou ik mijn hybride wagen dus overdragen aan mijn vrouw.

Lees ik nu juist op deze website juist dat in principe de oude regeling inzake verkeersbelasting behouden blijft, maar dat ik deze wel specifiek moet aanvragen? Dus als ik niets aanvraag krijg ik (mijn vrouw) de nieuwe belasting aangerekend.
link: http://belastingen.vlaanderen.be/standp ... schrijving

wolf2

#7 , 12 jul 2016 07:04

In België kunnen echtgenoten niet aan elkaar verkopen.

Schuppenzot
Topic Starter

#8 , 12 jul 2016 13:17

Verkoop kan idd niet, ik kan enkel de inschrijving wijzigen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”