Motorfiets fiscaal inbrengen

rico123
Topic Starter
Berichten: 187

Motorfiets fiscaal inbrengen

#1 , 05 jul 2016 15:41

Door omstandigheden moet ik ofwel een 2de wagen kopen om te gaan werken ofwel een motorfiets.
Ik heb al veel zelf opgezocht en antwoorden gevonden op mijn vraagtekens maar ergens geraak ik niet goed wijs uit.
Stel: Ik start in september met de moto naar het werk te vertrekken (woon werk).

- Mijn verzekering en rijtaks beginnen te lopen van september 2016 tot september 2017; moet ik dan als ik de belastingen invul enkel 4 maand (sept tot dec) aanrekenen? M.a.w moet ik dan zelf beginnen uitrekenen hoeveel de premie is voor 4 maand dat ik gereden heb ?

- Ik ga zeker een degelijke 2de hands kopen van rond de 9000 euro.
Wat na 3 jaar afschrijving? Gewoon verkopen en een andere 2de hands kopen?


Alvast bedankt voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Elvisss
Berichten: 29

#2 , 06 jul 2016 16:44

Als het teveel moeite is om uit te rekenen hoeveel u voor die 4 maanden aan taks of verzekeringen betaald heeft dan kunt u steeds beroep doen op het kostenforfait waar u sowieso recht op heeft, of kunt u uw woon-werkverkeer inbrengen aan 0,15€/km.

Dan bent u ineens van dat lastig karwei verlost.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 06 jul 2016 21:26

Bij een motor mag de echte kostprijs ingebracht worden. € 0,15 geldt alleen voor auto's.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Saar_
Berichten: 67

#4 , 07 jul 2016 06:19

Op 01/01 van ieder jaar, maak ik steeds een foto van de kilometerstand met de krant van de dag. In een excel-bestand wordt bijgehouden welke afstanden privé en voor het werk gereden wordt.

Alle tankbonnetjes, onderhoud etc worden bijgehouden. Op het einde van het jaar wordt dan de berekening gemaakt van hoeveel % alles privé en voor het werk gebruikt wordt en dit is de verdeelsleutel.

Hou er rekening mee dat je ook je uitrusting mag afschrijven. Hou ook hier uiteraard wel het aankoopbewijs van bij.

Aftrek van 3 jaar voor een motor vind ik wat weinig (heb dit zelf op 5j staan). Maar dit is voor interpretatie vatbaar, vermoed ik.

rico123
Topic Starter
Berichten: 187

#5 , 07 jul 2016 08:57

Als het teveel moeite is om uit te rekenen hoeveel u voor die 4 maanden aan taks of verzekeringen betaald heeft dan kunt u steeds beroep doen op het kostenforfait waar u sowieso recht op heeft, of kunt u uw woon-werkverkeer inbrengen aan 0,15€/km.

Dan bent u ineens van dat lastig karwei verlost.
Geen antwoord op mijn vraag.
Ik wil gewoon duidelijkheid om achteraf misverstanden te voorkomen.

@Saar, bedankt maar dit wist ik al ;-)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”