Belasting op verhuren steeds voor een volledig jaar?

Koningin Astrid
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Belasting op verhuren steeds voor een volledig jaar?

#1 , 02 jul 2016 22:48

Hallo,

Ik heb recent een appartement gekocht met de bedoeling het vanaf oktober te verhuren. Ik heb begrepen dat ik als ik het particulier verhuur, niet belast wordt op basis van de reële huurinkomsten maar op basis van het geïndexeerd kadastraal inkomen vermeerderd met 40 procent.

Wat gebeurt er als mijn appartement niet de hele tijd verhuurd is, maar bijvoorbeeld slechts 3 maanden zoals dit jaar het geval is. Betaal ik dan evenveel als wanneer het een volledig jaar verhuurd zou zijn? Of houdt de fiscus rekening met de reële huurperiode? En hoe maak ik hen die periode dan duidelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 03 jul 2016 00:49

U geeft dan het KI op pro rata temporis voor de maanden dat u eigenaar was.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Tope

#3 , 03 jul 2016 01:07

Vanaf volgend jaar betaal je het geïndexeerd kadastraal inkomen vermeerderd met 40 procent, ongeacht of jouw appartement veel of weinig verhuurd wordt. Daar houdt de fiscus geen rekening mee.

Reclame

Koningin Astrid
Topic Starter

#4 , 03 jul 2016 21:48

Bedankt voor de reacties. Alleen lijken beide reacties me een beetje tegenstrijdig. ;)

Kunnen jullie me misschien wat bronnen of meer achtergrond geven? Bedankt.

Tope

#5 , 03 jul 2016 22:11

Het eerste jaar betaal je het KI pro rata temporis voor de maanden dat u eigenaar was.
Daarna moet je het KI telkens voor een heel jaar betalen, ongeacht het aantal maanden dat het pand verhuurd werd.
De fiscus zou anders nogal werk hebben!

Koningin Astrid
Topic Starter

#6 , 03 jul 2016 22:15

Oké, ik had het verkeerd begrepen. Alles duidelijk nu. Ik ben een half jaar eigenaar, dus deel het KI gewoon door twee. Bedankt voor de opheldering!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”