wederbeleggingsvergoeding fiscaal aftrekken

verhuurder65
Topic Starter

wederbeleggingsvergoeding fiscaal aftrekken

#1 , 01 jul 2016 18:52

Ik heb een vraag over invullen van de intresten bij de personenbelasting.
Al jaren vul ik de intresten in op het nr 1146 op tax on web volgens mijn situatie .In 2015 heb ik mijn lening laten herzien,
met een lagere intrest tot gevolg,en een wederbeleggigsvergoeding van 3 maand intrest betaald.Ik heb naar de belastingsdienst in brussel gebeld
met de vraag of ik deze 3 maand mag bijrekenen met de intresten ,maar daar zeiden ze van niet.Zij zien dat niet als intresten,
maar een soort boete,of vergoeding.Ik heb ze dan maar niet bijgerekend en belastingsbrief op tax on web verzonden.

Nu heb ik volgend artikel op internet gevonden:

Ook voor wederbeleggingsvergoeding?
Fiscaal voordeel? Volgens de fiscus niet. Volgens de rechtspraak echter wél (o.a. rb. Brussel, 23.12.2014 en Gent, 25.11.2009) . De wederbeleggingsvergoeding is volgens deze rechters nl. geen kost of schadevergoeding zoals de fiscus beweert, maar een schuld (doorgaans gelijk aan drie maanden interest) om een onroerend goed te verkrijgen of te behouden, omdat bv. net door een lagere terugbetalingslast u een onroerend goed in uw bezit kunt houden i.p.v. het te moeten verkopen, of u daardoor ruimte krijgt voor onderhouds-, aanpassings- of verbouwingswerken.

Tip. Doet uw controleur toch moeilijk, confronteer hem dan met deze rechtspraak. Vraag hem of hij dan misschien zou willen dat u nog jarenlang hogere (aftrekbare!) interesten zou blijven betalen.

Nu is mijn vraag : Zou ik gebruik maken om een verbetering in mijn aangifte te doen op tax on web?Of gaan de belastingcontroleurs dat niet aanvaarden en laat ik alles zoals het is ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 jul 2016 19:17

Ik vrees dat u van een kale reis gaan thuiskomen. Dit is al jaren een twistpunt, waar de fiscus niet mee wil.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton

#3 , 02 jul 2016 12:35

Zeker indien het een lening sinds 2005 betreft, heeft dat in 95 % van de gevallen geen invloed op het resultaat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

LeenW

#4 , 02 jul 2016 12:37

De Fiscus neemt niet elke rechterlijke uitspraak als veralgemenend aan, waardoor u bereid moet zijn zelf naar de rechtbank te stappen als uw controleur niet akkoord gaat.

Fortuin

#5 , 02 jul 2016 18:08

Over hoeveel euro verschil spreken we hier? Je kan de aangifte indienen zoals de fiscus ze wenst, en nadien bezwaar aantekenen. De gewestelijke directie kan dan ontheffingen toestaan, of je kan vervolgens naar de rechtbank trekken. Honderd procent zekerheid in België heb je nooit. Als het de moeite is kan je proberen en zien wat het geeft.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”