Hypothecair krediet en wettelijk samenwonen

supah
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hypothecair krediet en wettelijk samenwonen

#1 , 29 jun 2016 20:16

Even de situatie schetsen, mijn vriendin en ik wonen wettelijk samen in mijn eigendom(hypotheek staat dus enkel op mijn naam). Kan mijn vriendin deze hypotheek dan ook inbrengen op haar belastingsbrief?

Verder nog een vraag over dezelfde situatie:
Mijn vriendin is in 2014 gescheiden van haar vorige partner, met wie ze zelf ook een huis had dat echter pas begin 2016 verkocht is(mijn vriendin is dus wel mee blijven afbetalen tot aan de verkoopdatum, maar in de echtscheidingsakte was opgenomen dat mijn vriendin het huis niet betrok, wel haar ex-partner. Kan ze voor 2015 eventueel die hypotheek nog inbrengen? Of telt dit dan niet als enige eigen woning?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 29 jun 2016 20:53

Zij kan uw lening niet inbrengen. Woning is niet haar (mede) eigendom en ze is evenmin kredietnemer. Zij heeft geen uitstaans met deze lening. Wat haar vorige woning betreft : dat zal een feitenkwestie zijn; indien de woning niet werd betrokken omwille van wettelijke of contractuele bezwaren blijft de aftrek mogelijk; Zal er hier dus vanaf hangen of de fiscus dit als een contractuele reden ziet. Het feit dat de woning in 2016 finaal verkocht werd lijkt me een normale evolutie in een echtscheidingsproces waardoor deze aftrek normaal wordt toegestaan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”