Zoals ik in een ander topic al aangaf heb ik een belastingsaanslag die onverwacht hoog ligt (een kleine 3000 euro). Het is voor mij het eerste jaar dat ik volledig heb gewerkt en belastingen moet betalen. Het is dus allemaal nieuw (en ik heb dit geld ook niet zomaar voor handen). Er is al het een en ander nagekeken over de juistheid van de aanslag, maar voorlopig heb ik nog geen volledige duidelijkheid en ziet het ernaar uit dat ik dit bedrag ga moeten betalen. Ik zie echter nog een mogelijkheid waar de situatie nog een stukje scheef kan zitten: het woon-werkverkeer. Ik leg dagelijks 60 km af (30 heen, 30 terug) en heb 199 dagen gewerkt. Daarvoor heb ik een vergoeding van 1731.30 euro gekregen. Als ik de werkelijk in te brengen kosten bereken kom ik aan 1791 euro. Mijn gezamenlijk belastbaar inkomen is € 22.175,92. Is het interessant om die werkelijke kosten te bewijzen?
(Ik heb het proberen berekenen op de taxcalc, maar daar krijg ik een resultaat gebaseerd op de forfaitaire vrijstelling van 380 euro.)