Beste iedereen
Ik ben nieuw op dit forum omdat ik met een belastingsprobleem zit waar ik geen verklaring voor kan vinden. Uit mijn aangifte blijkt dat ik aan de belastingdienst zal moeten betalen dit jaar. Dat ik zou moeten opleggen, daar was ik van op de hoogte. Het bedrag daarentegen roept bij iedereen vraagtekens op. Ook op het werk raken ze er niet aan uit. Kortom: is er iemand die me mijn aangifte kan helpen begrijpen?
Situatieschets:
* mijn netto-inkomsten voor het aanslagjaar 2015 zijn €22.175,92
* De federale staat wil van dat bedrag € 3.651,55 aan belastingen ontvangen. Ik heb €2860,98 betaald aan bedrijfsvoorheffing (vermindering belastingkrediet werkbonus is bij dit bedrag inbegrepen om het makkelijk te houden). Kortom: ik heb € 790,57 schuld.
Als het bij dit bedrag zou stoppen, was dit aanvankelijk het bedrag geweest dat ik verwacht had te moeten betalen. Maar....
De totale belasting die ik nog moet betalen is €2.694,70
Want... het gewest wil ook € 1.366,87 ontvangen en de gemeente nog eens € 401,47 - (+237,46 RSZ) . De totale belasting op mijn inkomen is immers € 5.259,20 en ik heb over de hele lijn (tenminste, volgens mijn fiches) maar € 2860,98 (+ € 101,67 RSZ) betaald
Volgens mijn werk (ik ben arbeider), wordt ongeveer het maximum aan voorheffingen ingehouden en als ik online een loonsimulatie doe blijkt dat ook ongeveer te kloppen. Hoe netto is een nettoloon dan als ik nu een schuld heb van 2700 euro? Is er iemand die mij (en mijn werkgever) kan uitleggen waar het precies fout loopt?
EDIT
Tijdens het opstellen van dit bericht merk ik het volgende:
Op mijn individuele rekening staat:
* RSZ bijdrage werknemer: € 2197,37
* Bedrijfsvoorheffing: € 2860,98
* Bijzondere bijdrage sociale zekerheid: € 101,67
De RSZ bijdrage van € 2197,37 is echter niet in mijn belastingaangifte opgenomen (want deze stond ook helemaal niet vermeld op mijn fiches).
Als ik dit bedrag toevoeg aan mijn aangifte kom ik aan een schuldsaldo van 497,38 EUR. Iets wat volgens mij realistischer is? Maar klopt het ook?
Voor de lezer die het tot dit punt heeft bereikt: honderd maal dank. Voor de lezer die me duidelijkheid kan brengen alvast tweehonderd maal dank. Ik ga er opnieuw een nachtje over piekeren.
Prettig weekend allemaal.
Met vriendelijke groeten
Niels