Elektrische motor kopen in Duitsland - BTW?

Kri001
Topic Starter

Re: Elektrische motor kopen in Duitsland - BTW?

#16 , 01 jun 2016 18:32

Dan moet de verkoper (als ik de prijs wil betalen die de verkoper bij verkoop aan een Duitser wil) zijn prijs zonder BTW zakken tot 7563 euro. Dan betaal ik 7563 + 21% = 9151,23 euro en krijgt hij 7563 + 19% = 9000 euro. Is dit nu juist.
Dit klopt niet !

Als u hem koopt 9000 - 19% = 7563

dus u betaalt 7563 + 21% in Belgie of in totaal 9151€

De verkoper ontvangt enkel 7563€ en geen 9000€ zoals je hier aanhaalt !!

Een BTW ontvang je nooit, het is u klant die deze moet betalen, en u stort hem door.

Heb je bedrijfsbeheer gehad ??
T'ja, ik vind dit allemaal niet zo gemakkelijk. We beginnen terug van vooraf aan. Op http://www.eccbelgie.be/20130114/een-wa ... s73871.pdf vond ik:

Het btw-wetboek beschouwt een personenwagen als nieuw indien tenminste aan één van de volgende voorwaarden is voldaan:
De levering vindt plaats binnen een termijn van 6 maanden te rekenen vanaf de datum van de eerste ingebruikneming.
OF
Het voertuig heeft niet meer dan 6000 km afgelegd.

Voldoet de wagen aan één van deze voorwaarden, dan betaal je in het buitenland de nettoprijs. Om de nettopijs te berekenen, trek je de buitenlandse btw af van de verkoopprijs. Bij de invoer in België betaal je de Belgische btw (21 % op 05/01/2016). Informeer dus de verkoper dat de wagen zal geëxporteerd worden.

Het gebeurt dat Duitse verkopers toch eisen dat je de Duitse btw betaalt, omdat ze aan hun fiscale overheid het bewijs moeten leveren
dat je de auto uitvoerde naar een andere lidstaat. In België betaal je de Belgische btw. Als je het bewijs van inschrijving opstuurt, krijg
je de Duitse btw van de verkoper terug.

Samengevat:

De Duitse particuliere verkoper koopt een nieuw motor en betaald hiervoor BTW. +1 = 1
Deze verkoper verkoopt me zijn tweedehands motor en rekent voor mij terug BTW. +1 = 2
In België betaal ik nog eens BTW. +1 = 3
Ik vraag mijn duitse BTW aan de verkoper terug en hoop dat hij dit ook van de fiscus heeft teruggekregen en me wil teruggeven. -1 = 2

Even een oude cursus bedrijfsbeheer erbij gehaald:
Er wordt per saldo maar één keer btw geheven over elke stap in het productieproces van een product (elke stap waarin er 'waarde wordt toegevoegd'). Immers, de fiscus geeft de tussentijds geheven btw terug en int de btw pas als de eindgebruiker afrekent. Stel dat dit niet zo zou zijn en dat ondernemers de btw over hun inkopen niet terug zouden krijgen. Dan zou de belasting die zij heffen niet alleen over de toegevoegde waarde van het product zijn, maar ook over de belasting die daar al op is geheven (belasting op belasting).

Er werd nu toch 2 keer BTW betaald voor dezelfde motor? Waar is de toegevoerde waarde?

Waarom is dit zo complex. Waarom verkoopt men niet alle occasiewagens in Europa als tweedehands en als een lidstaat vindt dat de BTW op een voertuig verschuldigd is dat de fiscussen dit onder elkaar regelen.
Mag een particulier zomaar BTW op factuur plaatsen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kri001
Topic Starter

#17 , 01 jun 2016 19:32

Schrap aub mijn vorig bericht. Ik heb mijn fout ingezien.
Samengevat:

De Duitse particuliere verkoper koopt een nieuw motor en betaald hiervoor BTW. +1 = 1 x aan de fiscus
Deze verkoper verkoopt me zijn tweedehands motor en rekent voor mij terug BTW. +1 = 1 x aan de verkoper
In België betaal ik nog eens BTW. +1 = 2 x aan de fiscus
Ik vraag mijn duitse BTW aan de verkoper terug en hoop dat hij dit ook van de fiscus heeft teruggekregen en me wil teruggeven. -1 = 1 x aan de fiscus

Waarom is dit zo complex. Waarom verkoopt men niet alle occasiewagens in Europa als tweedehands en als een lidstaat vindt dat de BTW op een voertuig verschuldigd is dat de fiscussen dit onder elkaar regelen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#18 , 01 jun 2016 19:42

Schrap aub mijn vorig bericht. Ik heb mijn fout ingezien.
Samengevat:

Een particulier kan en mag geen BTW op de factuurplaatsen!

En waarom niet ?

Omdat een particulier nooit of nooit een factuur mag maken !!!!

Dus als je geen factuur mag maken als particulier kan je ook geen BTW rekenen, BTW tussen twee particulieren dit bestaat niet!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Kri001
Topic Starter

#19 , 01 jun 2016 22:24

Dat dacht ik ook. Dus terug een onlogica.
Ik kan de privéverkoper moeilijk de BTW terugvragen die hij niet mag rekenen. Bijgevolg moet hij dan het nettobedrag rekenen. De rest van zijn geld (de BTW?) moet hij zonder factuur bij de fiscus of de oorspronkelijke verkoper halen? Dit kan toch ook niet? Welke particuliere verkoper zal dit riskeren? Vervolgens moet ik zonder factuur in België BTW betalen. Hoe gaat dit in zijn werk?
Is het dan niet mogelijk deze "nieuwe" anderhalf jaar oude motor aan een particulier in Duitsland te kopen? :evil:

LeenW

#20 , 02 jun 2016 00:03

De duitse particulier kan geen btw aanrekenen wegens geen belastingplichtige.

Er is wel een regeling in Duitsland dat je eerst btw moet aanrekenen en daarna terugvragen in plaats van het ineens vrij te stellen. Dat staat hier los van.

Kri001
Topic Starter

#21 , 02 jun 2016 22:06

Ik heb voor de zekerheid gisteren mijn vraag nog eens gesteld aan de FOD. Heel vlug antwoord hierop gekregen. Jammer genoeg bevestiging van wat we al vreesden. :(

Ik vind dit een onrecht!!

Toch bedankt LeenW en denlowie om te helpen. Zo heb ik terug veel bijgeleerd.

Mijnheer,
Als u een intracommunautaire verwerving doet van een nieuw vervoermiddel, dan moet u de btw in België betalen.

Als "nieuw vervoermiddel" worden beschouwd landvoertuigen met een motor met een cilinderinhoud van meer dan 48 cc of met een vermogen van meer dan 7,2 kilowatt, die hetzij minder dan 6 maanden in gebruik genomen zijn, hetzij minder dan 6.000 km hebben afgelegd (art. 8bis, § 2 W.Btw).

Gezien de door u in Duitsland aangekochte motor minder dan 6.000 km op de teller heeft, wordt hij inderdaad als een nieuw vervoermiddel beschouwd.

Als de Duitse verkoper een particulier is, kan hij sowieso geen btw aanrekenen in Duitsland. Als de verkoper een Duitse btw-belastingplichtige is, moet hij een factuur opmaken zonder btw met de vermelding "vrijgestelde intracommunautaire levering van een nieuw vervoermiddel". Als hij in Duitsland een prijs inclusief btw afficheert, zal hij de btw (19%) inderdaad uit die prijs moeten halen, anders betaalt u 2x btw, een keer in Duitsland en dan nog een keer in België!

U moet de motor in België bij de douane aanbieden en aan de douane de verschuldigde btw (21%) betalen. Pas dan kan u de motor in België inschrijven.
Met vriendelijke groeten,

LeenW

#22 , 02 jun 2016 22:13

Ik heb voor de zekerheid gisteren mijn vraag nog eens gesteld aan de FOD. Heel vlug antwoord hierop gekregen. Jammer genoeg bevestiging van wat we al vreesden. :(

Ik vind dit een onrecht!!

Toch bedankt LeenW en denlowie om te helpen. Zo heb ik terug veel bijgeleerd.

Mijnheer,
Als u een intracommunautaire verwerving doet van een nieuw vervoermiddel, dan moet u de btw in België betalen.

Als "nieuw vervoermiddel" worden beschouwd landvoertuigen met een motor met een cilinderinhoud van meer dan 48 cc of met een vermogen van meer dan 7,2 kilowatt, die hetzij minder dan 6 maanden in gebruik genomen zijn, hetzij minder dan 6.000 km hebben afgelegd (art. 8bis, § 2 W.Btw).

Gezien de door u in Duitsland aangekochte motor minder dan 6.000 km op de teller heeft, wordt hij inderdaad als een nieuw vervoermiddel beschouwd.

Als de Duitse verkoper een particulier is, kan hij sowieso geen btw aanrekenen in Duitsland. Als de verkoper een Duitse btw-belastingplichtige is, moet hij een factuur opmaken zonder btw met de vermelding "vrijgestelde intracommunautaire levering van een nieuw vervoermiddel". Als hij in Duitsland een prijs inclusief btw afficheert, zal hij de btw (19%) inderdaad uit die prijs moeten halen, anders betaalt u 2x btw, een keer in Duitsland en dan nog een keer in België!

U moet de motor in België bij de douane aanbieden en aan de douane de verschuldigde btw (21%) betalen. Pas dan kan u de motor in België inschrijven.
Met vriendelijke groeten,
Dat is toch exact wat ik al heel de tijd zit te zeggen? Met de uitzondering van de Duitse btw-teruggave dan, maar dat maakt niet uit voor de Belgische FOD.

Kri001
Topic Starter

#23 , 02 jun 2016 23:26

Ja, LeenW je hebt gelijk. Jij en denlowie zeggen eigenlijk hetzelfde. Bij mij moest dat eerst nog een beetje insijpelen. Ik heb het, denk ik, dus begrepen. Een particulier kan geen nieuwe zaken verkopen en ik dacht dat je iets maar 1x als nieuw kon verkopen/kopen.
Dit maakt deze wetgeving naar mijn aanvoelen niet correct en discriminerend.

Kri001
Topic Starter

#24 , 03 jun 2016 17:39

Dan moet de verkoper (als ik de prijs wil betalen die de verkoper bij verkoop aan een Duitser wil) zijn prijs zonder BTW zakken tot 7563 euro. Dan betaal ik 7563 + 21% = 9151,23 euro en krijgt hij 7563 + 19% = 9000 euro. Is dit nu juist.
Dit klopt niet !

Als u hem koopt 9000 - 19% = 7563

dus u betaalt 7563 + 21% in Belgie of in totaal 9151€

De verkoper ontvangt enkel 7563€ en geen 9000€ zoals je hier aanhaalt !!

Een BTW ontvang je nooit, het is u klant die deze moet betalen, en u stort hem door.

Heb je bedrijfsbeheer gehad ??
Juist gevonden op http://europa.eu/youreurope/citizens/ve ... dex_nl.htm
----------
Een particuliere verkoper kan btw terugkrijgen van de autoriteiten in zijn land als hij een nieuwe auto verkoop aan een koper die in een ander EU-land woont, zodat er niet twee keer btw op hetzelfde voertuig betaald wordt.
-----------

Dus denlowie, de verkoper kan toch BTW ontvangen?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#25 , 03 jun 2016 19:40

Dus denlowie, de verkoper kan toch BTW ontvangen?
Dit gaat wel over een verkoper met BTW nummer en niet als particulier !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kri001
Topic Starter

#26 , 03 jun 2016 21:59

Dat denk ik niet. Er staat ook een voorbeeld bij.

Een verhaal - Krijg een deel van de btw terug als u uw nieuwe auto verkoopt

Merete koopt een nieuwe auto in Denemarken voor 20.000 euro plus 5.000 euro btw. Vier maanden later verkoopt zij de auto (die voor de belastingen nog steeds nieuw is) aan Hagen voor 16.000 euro.

Hagen woont in Oostenrijk en registreert de auto daar. Hij betaalt 3.200 euro (20%) btw aan de Oostenrijkse autoriteiten.

Merete moet in dit geval, als verkoper, haar rechten kennen. Als de tweede btw in Denemarken betaald zou zijn, dan zou het btw-bedrag 4.000 euro bedragen hebben (25% van 16.000 euro). Omdat de auto nog steeds als nieuw beschouwd wordt, kan Merete 4.000 van de 5.000 euro die zij aan btw betaald heeft, terugkrijgen van de Deense autoriteiten.

Kri001
Topic Starter

#27 , 04 jun 2016 12:10

Beste, ik heb een nieuw probleem waarover ik graag uw advies nog eens had ingewonnen. Ik heb eenzelfde motor in Duitsland een stuk duurder (10900 euro) aangeboden gevonden. Dit keer door een firma die op zijn site vermeld motoren van dit merk te herstellen. Deze keer heeft de motor zeer weinig km's (200km) en is er een datum vermeld waaruit blijkt dat hij 3 maand oud is. Dus ook terug voor de BTW nieuw.

Nu niet van toepassing maar er staat ook vermeld: demostratievoertuig en BTW-aftrekbaar.

Nu vond ik op mijn vorige zoektocht dat je 15% BTW-korting kunt bekomen bij de aankoop van een nieuwe elektrische motor. Nu is dit terug raar want "nieuw" wordt nu beschreven als een motor die nog nooit ergens (in belgië of in het buitenland) werd ingeschreven.

Mag ik er nu zomaar vanuit gaan dat deze motor voor de BTW nieuw is en ik dus 15% BTW-korting zal krijgen of niet?

Alvast terug bedankt,

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”