T'ja, ik vind dit allemaal niet zo gemakkelijk. We beginnen terug van vooraf aan. Op http://www.eccbelgie.be/20130114/een-wa ... s73871.pdf vond ik:Dit klopt niet !
Dan moet de verkoper (als ik de prijs wil betalen die de verkoper bij verkoop aan een Duitser wil) zijn prijs zonder BTW zakken tot 7563 euro. Dan betaal ik 7563 + 21% = 9151,23 euro en krijgt hij 7563 + 19% = 9000 euro. Is dit nu juist.
Als u hem koopt 9000 - 19% = 7563 €
dus u betaalt 7563 + 21% in Belgie of in totaal 9151€
De verkoper ontvangt enkel 7563€ en geen 9000€ zoals je hier aanhaalt !!
Een BTW ontvang je nooit, het is u klant die deze moet betalen, en u stort hem door.
Heb je bedrijfsbeheer gehad ??
Het btw-wetboek beschouwt een personenwagen als nieuw indien tenminste aan één van de volgende voorwaarden is voldaan:
De levering vindt plaats binnen een termijn van 6 maanden te rekenen vanaf de datum van de eerste ingebruikneming.
OF
Het voertuig heeft niet meer dan 6000 km afgelegd.
Voldoet de wagen aan één van deze voorwaarden, dan betaal je in het buitenland de nettoprijs. Om de nettopijs te berekenen, trek je de buitenlandse btw af van de verkoopprijs. Bij de invoer in België betaal je de Belgische btw (21 % op 05/01/2016). Informeer dus de verkoper dat de wagen zal geëxporteerd worden.
Het gebeurt dat Duitse verkopers toch eisen dat je de Duitse btw betaalt, omdat ze aan hun fiscale overheid het bewijs moeten leveren
dat je de auto uitvoerde naar een andere lidstaat. In België betaal je de Belgische btw. Als je het bewijs van inschrijving opstuurt, krijg
je de Duitse btw van de verkoper terug.
Samengevat:
De Duitse particuliere verkoper koopt een nieuw motor en betaald hiervoor BTW. +1 = 1
Deze verkoper verkoopt me zijn tweedehands motor en rekent voor mij terug BTW. +1 = 2
In België betaal ik nog eens BTW. +1 = 3
Ik vraag mijn duitse BTW aan de verkoper terug en hoop dat hij dit ook van de fiscus heeft teruggekregen en me wil teruggeven. -1 = 2
Even een oude cursus bedrijfsbeheer erbij gehaald:
Er wordt per saldo maar één keer btw geheven over elke stap in het productieproces van een product (elke stap waarin er 'waarde wordt toegevoegd'). Immers, de fiscus geeft de tussentijds geheven btw terug en int de btw pas als de eindgebruiker afrekent. Stel dat dit niet zo zou zijn en dat ondernemers de btw over hun inkopen niet terug zouden krijgen. Dan zou de belasting die zij heffen niet alleen over de toegevoegde waarde van het product zijn, maar ook over de belasting die daar al op is geheven (belasting op belasting).
Er werd nu toch 2 keer BTW betaald voor dezelfde motor? Waar is de toegevoerde waarde?
Waarom is dit zo complex. Waarom verkoopt men niet alle occasiewagens in Europa als tweedehands en als een lidstaat vindt dat de BTW op een voertuig verschuldigd is dat de fiscussen dit onder elkaar regelen.
Mag een particulier zomaar BTW op factuur plaatsen?