Elektrische motor kopen in Duitsland - BTW?

Kri001
Topic Starter

Elektrische motor kopen in Duitsland - BTW?

#1 , 31 mei 2016 22:12

Geachte,
Waarschijnlijk niet zo'n slimme vragen, maar ik geraak er na vele uren surfen aleen maar verwarder door.
Ik ben mij grondig aan het informeren om een elektrische motor in Duitsland te kopen. Het zou een motor zijn van een merk die overgenomen werd en die niet meer in België te vinden is. De motor werd vermoedelijk voor anderhalf jaar als promotiemateriaal voor een bedrijf van hernieuwbare energie gebruikt (geen motordealer dus) en heeft daardoor weinig kilometers. De verkoper zegt mij dat er geen BTW op de factuur zal vermeld worden.

Mijn vragen:
Wordt deze motor nu daadwerkelijk als nieuw beschouwd in België (hij heeft minder dan 6000km) en moet ik dan alsnog BTW betalen in België?
Zou het interessanter zijn om mezelf als particulier of mijn vrouw als zelfstandig met vrij beroep als koper op te geven.
Laat ik deze motor voor de btw-aftrek beter gewoon staan en zoek een dergelijke eventueel duurdere nieuwe motor in België of een met meer dan 6000 km.

Alvast bedankt voor het begrip van mijn onwetendheid. :oops:
groeten,
Krist

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 31 mei 2016 22:17

Onder de 6000 km is een motor nieuw en is de btw te voldoen in het land waar hij wordt ingeschreven. Of de koper zelfstandig is of particulier, maakt niet uit.

Kri001
Topic Starter

#3 , 31 mei 2016 22:52

Dank u LeenW,
Ik ben natuurlijk een leek in dergelijke zaken, maar als de motor voor de eerste keer werd gekocht werd er toch al een keer BTW hiervoor betaald. Dan wordt er twee keer BTW betaald voor dezelfde motor. Als ik dan vervolgens de motor terug aan iemand in Duitsland verkoop en die dan terug aan mij wordt er drie, vier keer Btw betaald? Is dit een juiste redenering?
groeten,
Krist

Reclame

LeenW

#4 , 31 mei 2016 23:09

De verkoper in Duitsland mag dan ook de reeds betaalde btw terugvragen, u zou dat ook mogen doen in België als u hem doorverkoopt zolang hij nog nieuw is.

Kri001
Topic Starter

#5 , 01 jun 2016 09:08

Dank u wel,

Dit maakt het al heel wat duidelijker. Dit lijkt me omslachtig vooral voor de verkoper (en mezelf). Ik betwijfel dus dat hij onder die BTW voorwaarden de motor aan mij zal willen verkopen.

LeenW

#6 , 01 jun 2016 10:30

Dank u wel,

Dit maakt het al heel wat duidelijker. Dit lijkt me omslachtig vooral voor de verkoper (en mezelf). Ik betwijfel dus dat hij onder die BTW voorwaarden de motor aan mij zal willen verkopen.
Waarom niet? Ik zou denken net wel. Als hij hem aan een andere Duits verkoopt, kan hij zijn btw niet terugvragen..

Kri001
Topic Starter

#7 , 01 jun 2016 12:41

Dank u, Dank u. Dit begint heel duidelijk te worden denk ik.

Hoe gaat dan in zijn werk. Hij vraagt 9000 euro. Ik betaal dus geen BTW aan hem. Dus ik zou hem dan 7438 euro betalen en 1562 euro Btw (21 %) in België. Hij zou van zijn totale aankoopprijs (stel 15000 euro) de 19% terug krijgen dat is dan 2395 euro. In totaal heeft hij dus bij verkoop aan een belg 7438 + 2395 = 9833 euro voor zijn motor ontvangen. Klopt dit?

groeten,
Krist

LeenW

#8 , 01 jun 2016 12:57

Neen, dan betaalt u 9000 aan hem en 1890 btw aan de Belgische Staat. Als die Duits aan u verkoopt, moet hij zijn vraagprijs zonder btw maken (en kan hij zijn vraagprijs dus laten zakken). Hij kan dan ook nog de btw recupereren (geen idee hoe dat praktisch werkt in Duitsland) voor de 19% op de verkoopprijs, niet de aankoopprijs. Dus als hij zoals hier met serieus verlies verkoop, krijgt hij ook beduidend minder btw terug.

Kri001
Topic Starter

#9 , 01 jun 2016 13:43

Oei euforie terug weg. Dit begrijp ik terug niet meer. Dus ik betaal 10890 euro in totaal en de verkoper krijgt uiteindelijk 9000 + 1710 = 10710 ? Dan koop ik hem terug niet meer natuurlijk.

Dan moet de verkoper (als ik de prijs wil betalen die de verkoper bij verkoop aan een Duitser wil) zijn prijs zonder BTW zakken tot 7563 euro. Dan betaal ik 7563 + 21% = 9151,23 euro en krijgt hij 7563 + 19% = 9000 euro. Is dit nu juist.

LeenW

#10 , 01 jun 2016 13:52

Dat lijkt mij wel te kloppen :)

Kri001
Topic Starter

#11 , 01 jun 2016 15:08

Nog een maal heel hartelijk bedankt. :D

denlowie
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 jun 2016 16:00

Dan moet de verkoper (als ik de prijs wil betalen die de verkoper bij verkoop aan een Duitser wil) zijn prijs zonder BTW zakken tot 7563 euro. Dan betaal ik 7563 + 21% = 9151,23 euro en krijgt hij 7563 + 19% = 9000 euro. Is dit nu juist.
Dit klopt niet !

Als u hem koopt 9000 - 19% = 7563

dus u betaalt 7563 + 21% in Belgie of in totaal 9151€

De verkoper ontvangt enkel 7563€ en geen 9000€ zoals je hier aanhaalt !!

Een BTW ontvang je nooit, het is u klant die deze moet betalen, en u stort hem door.

Heb je bedrijfsbeheer gehad ??
Laatst gewijzigd door denlowie op 01 jun 2016 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#13 , 01 jun 2016 16:04

TS rekent de btw-teruggave van den Duits er al bij.

EDIT: Lowie, herlees de vraag eens, volgens mij heb je iets verkeerd begrepen, TS is particulier.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 jun 2016 16:37

EDIT: Lowie, herlees de vraag eens, volgens mij heb je iets verkeerd begrepen, TS is particulier.
Zou het interessanter zijn om mezelf als particulier of mijn vrouw als zelfstandig met vrij beroep als koper op te geven.

Als hij het op zijn naam koopt is hij goedkoper af met zijn 9000€ te betalen in Duitsland, en hij moet dit daar dan ook betalen want een particulier kan dit niet anders !

Koopt hij het op naam van zijn vrouw, dan moet het wel zeer duidelijk gaan om een motor die voor haar zaak noodzakelijk is !!!

Is dit niet zo dan heb je prijs, de BTW betalen + een BTW boete
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#15 , 01 jun 2016 16:47

Als hij het op zijn naam koopt is hij goedkoper af met zijn 9000€ te betalen in Duitsland, en hij moet dit daar dan ook betalen want een particulier kan dit niet anders !

Koopt hij het op naam van zijn vrouw, dan moet het wel zeer duidelijk gaan om een motor die voor haar zaak noodzakelijk is !!!

Is dit niet zo dan heb je prijs, de BTW betalen + een BTW boete
Het gaat om een nieuwe wagen, dus de btw wordt betaald in het land waar de wagen wordt ingeschreven (uitzondering op de algemene regel die u beschrijft).

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”