Grote prijs winnen in het buitenland

Zerreth
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Grote prijs winnen in het buitenland

#1 , 25 mar 2016 02:31

Ik heb meegedaan in een wedstrijd met een grote prijzenpot. Het ging hier over een 3D omgeving te maken voor een spel. ( wat dus valt onder digitale kunsten, waarvoor ik ook een diploma heb ) Daarbij was een prijzenpot van 50.000 $ te verdelen waarbij ik net vernomen heb dat ik de 2de plaats gewonnen heb. ( 7.500 $ ) Het bedrijf die dit organiseert bevindt zich in de VS en heeft mij hiervoor een belastingsformulier opgestuurd. https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8ben.pdf

Zelf ben ik redelijk recent afgestudeerd en momenteel werkloos zonder uitkering. ( ouder dan 25 jaar )
Nu is mijn vraag: Moet ik hierop belastingen betalen ? Zoja hoeveel ? Ik weet weinig van hoe dit te werk gaat.
(Het zou erg teleurstellend zijn als ik een groot deel zou moeten afstaan.)
Ik neem het morgen allemaal even door met mijn ouders maar wou toch al hier advies vragen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin

#2 , 25 mar 2016 10:13

Imagine cup?

1. Je zal moeten kijken of deze inkomsten belastbaar zijn in België, of in de VS.

2. In de veronderstelling dat dit bedrag gewoon belastbaar is in België, zullen het ofwel diverse/occasionele inkomsten zijn (belast aan 33%), ofwel inkomsten uit auteursrechten (belast aan 15%, na verrekening van een zeer ruim kostenforfait).

Ben niet geheel zeker, en misschien kunnen anderen hun mening hierover geven, maar volgens mij zijn dit diverse inkomsten, tenzij je je rechten afstaat aan diegene die je het prijzengeld betaald.

Artikel 17 van het WIB92 stelt immers:

§ 1. Inkomsten uit roerende goederen en kapitalen zijn alle opbrengsten van roerend vermogen aangewend uit welken hoofde ook, namelijk:

5° de inkomsten verkregen uit de cessie of de concessie van auteursrechten en naburige rechten, alsook van de wettelijke en verplichte licenties, bedoeld in de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten of in overeenkomstige bepalingen in het buitenlands recht.

Cessie = een overdracht van rechten (vergelijkbaar met een verkoop)
Concessie = een licentie van rechten (vergelijkbaar met een verhuur)

Wanneer er dus geen sprake is van een cessie of concessie, kan je het gunstregime niet gebruiken. Een alternatief kan mogelijk zijn om in het prijzengeld contract een afstand van rechten te laten opnemen, zodat je toch gebruik kan maken van het gunstregime (eenmalige cessie, belast aan ongeveer 7,5%: 15% - kostenforfait). Zo bespaar je op $7,500 immers ongeveer $1,600.

Wel opletten, misschien verlies je hierdoor je uitkering. Daar ken ik weinig van.

Zerreth
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2016 18:34

Alle rechten zijn afgestaan naar de organisator (dat waren de voorwaarden van deelname), dus zij bezitten alles wat ik ingediend heb.
Dus het is geen imagine cup waar de deelnemer nog hetgene bezit wat hij/zij indient.

En ik heb geen uitkering omdat ik ouder ben dan 25 jaar. (nieuwe wetgeving sinds vorig jaar) Dus ik kan deze ook niet verliezen :)

Ik weet ook niet voor hoeverre ik me op dit kan berusten :
http://www.kunstenloket.be/nl/advies/ve ... n-subsidie

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”