Allimentatie en belastingen

kira666
Topic Starter

Allimentatie en belastingen

#1 , 15 mar 2016 18:32

Graag info over het volgende ;

* een neef betaalt al jaren alimentatie voor zen kinderen.
* uiteraard trekt hij deze alimentatie af van zen belastingen.
* een vonnis bepaald nu dat zijn partner hem € 2000 moet terug betalen van deze alimentatie.
* de vraag is nu : zal hij hier belastingen op moeten betalen aangezien deze € 2000 nu ten onrechte werd opgenomen in zijn voorgaande belastingaangiftes ?

Dank voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Adriana

#2 , 15 mar 2016 19:54

Als hij er niets van zegt, zal Financiën er niet van weten. (ik denk niet dat Financiën alle vonnissen doorloopt...)
Of het wel ethisch correct is, is een andere vraag.

Sirkii

#3 , 15 mar 2016 20:58

Ex-partner zal wel - als hij/zij wat bij de pinken is - de terug te betalen 2000€ in mindering claimen bij de fiscus want wat de één fiscaal in mindering brengt moet de ander +- fiscaal aangeven. Als de ander dus fiscaal een minderontvangst (van alimentatie) declareert zal de fiscus hoogstwaarschijnlijk verdervissen. Ze (de fiscus) is de laatste jaren met hordensprongen vooruitgegaan in het leggen van verbanden ;-( ;-)

Dus : bespreek eventueel met je ex-partner de omsleuteling van die 2.000€ naar 2.000€ zonder fiscale rechtzetting van de ex-partner en mogelijks is dit dan een "win-win" situatie als de ex-partner/kinderen weinig verdienden en de betaler veel.

Reclame

Adriana

#4 , 16 mar 2016 08:13

Sirkii, wat jij schrijft klopt alleen als het over partneralimentatie gaat.
In geval van alimentatie voor de kinderen, moet je als ouder niets aangeven bij de belastingen want deze gelden zijn niet jouw inkomsten, maar bedoeld voor de kinderen.

(jaren geleden heb ik de ontvangen alimentatie voor mijn zoon aangegeven - en toch veel geld moeten terugbetalen, maar na een rechtzetting kreeg ik het driedubbele terug en werd mij gezegd, door de bediende van Financiën, dat ik de kinderalimentatie niet moet aangeven op MIJN aanslagbiljet)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”